تازه‌های سیاسی

مایک پمپئو برای ایجاد یک ائتلاف جهانی بر علیه جمهوری اسلامی وارد جده شد

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در چهارچوب تلاش کشورش برای تشکیل ائتلاف علیه ایران، بامداد دوشنبه ۳ تیر وارد عربستان سعودی شد. او قرار است در این سفر با پادشاه و محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان دیدار و گفتگو کند.
مایک پمپئو در آستانه سفر جاری خود به خاورمیانه گفته بود که در پی تشکیل یک ائتلاف بزرگ جهانی علیه ایران است.
آقای پمپئو روز یکشنبه دوم تیر پیش از سوار شدن به هواپیما گفت: «قرار است درباره این صحبت کنیم که چگونه از نظر راهبردی با یکدیگر هم‌پیمان شویم و چگونه می‌توانیم یک ائتلاف جهانی [علیه ایران] تشکیل دهیم.
وزیر خارجه آمریکا ضمن متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم افزود: کشورها باید توجه داشته باشند که چالش ما برای عقب راندن بزرگ‌ترین حکومت حامی ترور در جهان شکل گرفته است.
او در حالی که این سخنان را بیان می‌کرد، مانند دونالد ترامپ بار دیگر بر آمادگی کشورش برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران تأکید کرد. وی با این حال در مورد دیگر اهداف خود از سفر به امارات و عربستان افزود: هدف ما از این گفتگوها آن است که اجازه ندهیم ایران ترور را تأمین مالی کند، سلاح هسته‌ای بسازد و برنامه موشکی خود را پیش ببرد.
آقای پمپئو پس از سعودی و امارات، برای سفری سه روزه به هند خواهد رفت.
ایران اما از زبان سخنگوی وزارت خارجه اش در واکنش به ایجاد این اتحاد گفته است: اینکه دست به ائتلاف سازی بزنند چیز جدیدی نیست و تا حالا شکننده بوده و شکست خورده است. ایران کشور مقتدری است و جایگاه محکمی در منطقه دارد.

دکمه بازگشت به بالا