تازه‌های سیاسی

دیپلمات اروپایی: در صورت نقض برجام توسط ایران، نقش دیپلماتیک اروپا به پایان می رسد

به گزارش رویترز، یک دیپلمات اروپایی روز سه شنبه ۲۸ خرداد گفته است، فرانسه، بریتانیا و آلمان تلاش‌های تازه‌ای را برای حفظ توافق هسته‌ای، موسوم به برجام با ایران انجام می‌دهند، اما در صورت نقض این توافق توسط ایران نقش این سه کشور اروپایی خاتمه پیدا خواهد کرد.
این گزارش می افزاید، به دنبال خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال گذشته و بازگشت تمامی تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، مقام‌های ایران منتظر بودند تا دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به پایان برسد، اما عدم تمدید معافیت‌های نفتی توسط آمریکا محاسبات ایران را تغییر داد.
مقام‌های آمریکا پس از بازگردان تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی اعلام کردند که هدف آنها به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.
ایران هم روز دوشنبه اعلام کرد که تا ده روز دیگر از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده که در برجام تعیین شده بود، عبور خواهد کرد و به عبارت دیگر یکی از محدودیت‌های محوری این توافق را نقض خواهد کرد.
یک دیپلمات ارشد اروپایی در واکنش گفته است، اگر ایرانی‌ها این کار بکنند، بازی برای ایفای نقش دیپلماتیک اروپا به پایان می‌رسد.
این دیپلمات اروپایی افزوده: بگذارید با صراحت بگویم: ما اصلا در خصوص مسائل هسته‌ای بردباری نخواهیم داشت.
این دیپلمات ارشد اروپایی خواستار مشارکت بیشتر چین و روسیه برای ترغیب ایران جهت باقی ماندن در برجام شده است.
طی هفته های اخیر حمله به نفتکش ها در دریای عمان باعث تشدید تنش در منطقه شده است.
ماه گذشته به چهار نفتکش و کشتی در بندر فجیره امارات حمله شد که خسارت‌هایی به شناورها وارد کرد اما به کسی آسیب نرساند. همچنین دو نفتکش حامل میعانات گازی، شامل کشتی نروژی «فرونت التر» و کشتی ژاپنی «کوکوکا کاریجس»، صبح پنج‌شنبه گذشته در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند.

دکمه بازگشت به بالا