ایران

شورای نگهبان لایحه اعطای تابعیت از طریق مادر را به دلایل امنیتی رد کرد

سخنگوی شورای نگهبان روز شنبه اعلام کرد که این شورا دو لایحه اعطای تابعیت ایران به فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی و حمایت از اطفال و نوجوانان را رد کرده است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباسعلی کدخدایی روز شنبه، ۲۵ خرداد، در نشست مطبوعاتی گفت: فقهای شورای نگهبان معتقد بودند، در ماده اول این لایحه مسائل امنیتی حذف شده است.
پیش از این نیز نامه شورای نگهبان درباره این لایحه منتشر شده بود. این شورا در نامه خود اعلام کرده بود که درباره اعطای تابعیت به فرزندان، و دادن پروانه اقامت به همسر زنان ایرانی، «خوف (ترس) بروز مشکلات و مسائل امنیتی» وجود دارد.
این شورا تاکید کرده که این مصوبه می‌تواند با بند پنج از اصل سه قانون اساسی درباره «نفوذ اجانب» مغایرت داشته باشد.
بر اساس این بند، دولت جمهوری اسلامی باید از همه امکانات خود برای «طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب» استفاده کند.
در مصوبه اخیر مجلس شرط تولد در ایران برای فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی برای اعطای تابعیت به آنان حذف شده است.
در همین حال مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرده بود: كنترل مسائل امنيتی در فرزندان متولد در ايران به مراتب آسان‌تر بوده و در مورد فرزندان متولد در خارج امكان كنترل اين مسائل در اليحه و مصوبه كميسيون كمتر وجود دارد.
در صورت تائید این قانون از سوی شورای نگهبان، ماده ۹۷۶ قانون مدنی ایران که انتقال تابعیت ایرانی را فقط از طریق پدر ممکن می‌داند اصلاح می‌شد.
بر اساس مصوبه مجلس که لایحه‌ آن را دولت روحانی ارائه کرده بود، فرزندان زنان ایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده‌اند، در سن زیر ۱۸ سال و با درخواست مادر می‌توانند به تابعیت ایران دربیایند.

دکمه بازگشت به بالا