ایران

روحانی: ایران نمی‌تواند به صورت یک‌طرفه در برجام بماند

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران در کنفرانس تعامل‌ و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) اعلام کرد که این کشور تعهدات خود به برجام را کاهش داده و در صورت دریافت نکردن پاسخ مناسب، اقدامات بیشتری انجام خواهد داد.
اجلاس سران کنفرانس تعامل و اعتماد سازی در آسیا (سیکا) هر چهارسال یک‌بار، با اشتراک سران کشورهای عضو و کشورهای عضو ناظر برگزار می‌شود. در اجلاس ۲۰۱۹ سیکا که در شهر دوشنبه به میزبانی تاجیکستان برگزار شده است،‌ سران کشورهای عضو و کشورهای ناظر، روی مسایل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی بحث می‌کنند.
روحانی روز شنبه ۲۵ خرداد در این کنفرانس گفت: جمهوری اسلامی ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه تعامل، تصمیم گرفته است تا طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام اجرای تعهداتش را برای بازگرداندن توازن در توافق مزبور کاهش دهد.
شورای عالی امنیت ملی ایران روز ۱۸ اردیبهشت در سالگرد خروج آمریکا از برجام طی بیانیه‌ای اعلام کرد: به کشورهای باقی‌مانده در برجام شصت روز فرصت داده می‌شود تا تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را تامین کنند؛ چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.
با این حال اتحادیه اروپا و کشورهای غربی باقی‌مانده در برجام، روز ۱۹ اردیبهشت، در بیانیه‌ای ضرب‌الاجل ایران برای عمل کامل این کشورها به تعهدات خود را رد کرده‌اند.
روحانی با گذشت بیش از یک ماه از این ضرب‌الاجل اعلام کرد که این کشور به صورت یک طرفه نمی‌تواند تنها طرف متعهد به برجام باقی بماند.

دکمه بازگشت به بالا