تازه‌های سیاسی

آمریکا دو شرکت بزرگ واردکننده نفت ایران به سوریه را تحریم کرد

واشینگتن دو شرکت «سينرجی اس‌ای‌ال» و«بی‌اس کمپانی» را که در لبنان مستقر هستند، به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا به وسیله انتقال نفت ایران به سوریه در فهرست سیاه خود قرار داد.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا که روز سه شنبه ۲۱ خرداد منتشر شد، شرکت «سينرجی اس‌ای‌ال» در سال گذشته، ده‌ها هزار تن نفت ایران را از راه دریا وارد سوریه کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا افزوده که برخی از کشتی‌هایی که برای انتقال نفت ایران به سوریه از سوی این کمپانی به کار گرفته شده، پیشتر در فهرست دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی قرار داشته‌اند.

دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی، یکی از ارگان‌های تحت نظر وزارت خزانه‌داری آمریکا است که تحریم‌های اقتصادی و بازرگانی آمریکا علیه دولت‌ها، سازمان‌ها و افراد غیر آمریکایی را اعمال می‌کند.

همچنین شرکت «بی‌اس» یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت خام به سوریه است که این شرکت نیز سال گذشته میلادی صدها هزار تن نفت خام سبک ایران را از طریق کشتی یا کامیون-تانکر به سوریه منتقل کرده است.

محموله‌های نفتی این شرکت در سوریه به شرکت بانیاس تحویل داده شده است.

یک ماه پیش، خبرگزاری رویترز خبر داد که دو نفت‌کش برای اولین بار طی شش ماه گذشته، در بنادر سوریه پهلو گرفتند. یکی از این نفت‌کش‌ها از ایران آمده و دیگری از سوی یک تاجر که نامش فاش نشده بود.

به نظر می‌رسد که تحریم شرکت‌های واردکننده نفت ایران به سوریه، بحران ایجاد شده در زمینه سوخت در سوریه را شدت بخشد. سوریه طی زمستان گذشته، با بحران کمبود سوخت مواجه بود و دولت دمشق توزیع بنزین و گاز را سهمیه‌بندی کرد که به صف‌های طولانی مقابل پمپ‌بنزین‌ها منجر شد.

همچنین آمریکا سامر فوز، یک تاجر سوری را تحریم کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سامر فوز، خانواده‌اش و نیز امپراتوری تجاری او را به اتهام «تبدیل جنایات جنگی سوریه به تجارت سودآور» تحریم می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا