تازه‌های سیاسی

ایران: تداوم برجام صرفا با هزینه تهران امکان‌پذیر نیست

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران در نشست حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است، تداوم برجام صرفا با هزینه ایران امکان پذیر نیست و این بازی زننده با ایران کارساز نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما جمهوری اسلامی، غلامحسین دهقانی با اشاره به پای‌بندی ایران به برجام، در ادامه گفت: اکنون این وظیفه کشورهای باقی‌مانده در برجام و اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی است تا حسن نیت خود را نشان دهند و گام‌های عملی و جدی برای حفظ برجام در ظرف مدت تعیین شده بردارند.

آمریکا اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و تحریم‌های سختی علیه ایران وضع کرد. اروپا ماه‌هاست که برای راه‌اندازی سازوکار تجاری موسوم به اینس‌تکس تلاش می‌کند، اما این سازوکار هنوز عملیاتی نشده است.

پِر فیشر، رئیس پیشین یکی از بانک‌های بزرگ آلمان که به عنوان رئیس اینس‌تکس منصوب شده نیز روز ۲۰ خرداد همراه هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، به تهران سفر کرده بود.

ایران اخیرا بخشی از تعهدات خود در برجام را معلق و تهدید کرد که در صورت عدم برخورداری از مزایای اقتصادی برجام، تعهدات بیشتری را به حال تعلیق درخواهد آورد.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز تایید کرده است ایران بر سرعت خود در غنی‌سازی اورانیوم افزوده است.

به گفته آقای دهقانی، ایران تصمیم گرفت تا در راستای استیفای حقوق شناخته شده خود ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، گام‌های عملی بردارد تا توازن از دست رفته در برجام را احیا نماید.

تعلیق بخشی از تعهدات برجامی ایران با واکنش اعضای اروپایی برجام مواجه شده و آقای ماس نیز بعد از پایان سفرش به ایران گفت: اگر جمهوری اسلامی از این توافق خارج شود، دچار انزوای بین‌المللی می‌شود و به نقطه‌ای بازمی‌گردد که قبل از این توافق بود. همه تحریم‌ها نیز بازمی‌گردد. این به نفع ایران نمی‌تواند باشد؛ اما با این ‌حال وزارت‌ خارجه روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که تعلیق بخشی از تعهدات برجامی ایران قابل درک است.

دکمه بازگشت به بالا