اقتصادی

افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی؛ احتمال تحریم‌های بیشتر آمریکا علیه ایران

قیمت نفت در بازارهای جهانی در معاملات روز سه‌شنبه (۱۳ فروردین) افزایش یافته و به بالاترین نرخ در ۵ ماه گذشته رسیده است.

هر بشکه نفت برنت با ۳۲ سنت افزایش در معاملات صبح سه‌شنبه به ۶۹ دلار و ۳۳ سنت رسید که طی پنج ماه گذشته بی‌سابقه بوده است.

اواخر دسامبر، قیمت نفت خام برنت به کمتر از ۵۱ دلار رسیده بود.

از جمله دلایل افزایش قیمت نفت احتمال اعمال تحریم‌های بیشتر آمریکا علیه ایران، انتشار آمار امیدوارکننده تولید صنعتی در چین و اختلال بیشتر در عرضه نفت ونزوئلا بوده؛ که به قطع برق در یکی از ترمینال‌های صادرات نفت خام این کشور مربوط است.

خبرگزاری رویترز از یکی از مقام‌های ارشد کاخ سفید بدون ذکر نام نقل کرده که “دولت آمریکا تحریم‌های بیشتری علیه نظام تهران را در نظر می‌گیرد که بخش‌هایی از اقتصاد ایران را هدف قرار می‌دهند که تا به حال مورد تحریم قرار نگرفته بودند».

این مقام آمریکایی همچنین گفته است که واشنگتن ممکن است معافیت موردی معامله نفتی با ایران برای هشت کشور را تمدید نکند؛ موعد این معافیت‌ها ماه آینده به پایان می‌رسد.

تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران از آبان ماه سال پیش به اجرا درآمد و مقامهای آمریکایی بارها گفته‌اند: قصد دارند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.

ماه پیش هم برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا گفته بود: کاخ ‌سفید به دنبال فشار حداکثری بر ایران است و امکان دارد معافیت موقت را پس از اتمام مهلت آن در اردیبهشت‌ماه تمدید نکند.

هفته پیش وزارت دارایی آمریکا اعلام کرد که ۲۵ فرد و شرکت را به دلیل دور زدن تحریم‌ها و انتقال دلار و یورو به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران، به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

مقام‌های تهران، بارها اعلام کرده‌اند که با «افتخار» و «تمام توان» تحریم‌های آمریکا را دور خواهند زد؛ اما در شرایط بحرانی یا در وضعیت پاسخگویی به مشکلات کشور، آمریکا را به خاطر اِعمال تحریم‌ها مورد انتقاد قرار داده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا