تازه‌های سیاسی

ونزوئلا درآمدهای نفتی خود را به حسابی در روسیه منتقل می‌کند

شرکت نفت دولتی ونزوئلا برای دور زدن تحریم‌های اخیر آمریکا از مشتریان خود خواسته، پول فروش نفت را به حسابی که در یکی از بانک‌های روسیه افتتاح کرده واریز کند.

فرناندو  کینتال، معاون امور مالی پترولئوس دی ونزوئلا در بخشنامه‌ای به واحد نظارت بر فروش این شرکت، سازوکار جدید امور بانکی برای دریافت پرداخت‌ها به دلار یا یورو را شرح داده است.

مطابق بخشنامه جدید، درآمدهای نفتی این شرکت به حسابی در بانک گازپروم بانک روسیه منتقل می‌شود.

این اقدام در پاسخ به تحریم‌های جدید مالی اعمال‌شده از سوی آمریکا در تاریخ هشتم بهمن ماه، به منظور محروم کردن نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، از درآمدهای نفتی صورت می‌گیرد.

هنوز از سوی خریداران عمده نفت ونزوئلا برای واریز وجوه نفتی به حساب بانکی در روسیه اظهارنظری گزارش نشده است.

دولت آمریکا و  ده‌ها کشور دیگر تاکنون ریاست‌جمهوری گوآیدو را به رسمیت شناخته‌اند. گوآیدو، در مقام ریاست مجلس ونزوئلا، با استناد به قانون اساسی می‌گوید به خاطر عدم مشروعیت مادورو تا برگزاری انتخابات آزاد، او رییس‌جمهور موقت کشور است. روسیه، چین، ترکیه و ایران همچنان مادورو را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

از زمان به قدرت رسیدن مادورو، کشور نفت‌خیز ونزوئلا شاهد زوال اقتصاد بوده که منجر به سوء‌تغدیه شمار زیادی از مردم و کمبود شدید دارو در آن کشور شده است.

همچنین حدود سه میلیون نفر از این کشور فرار کرده‌اند.

به‌گفته‌ی ناظران، شرایط اقتصادی در ونزوئلا و ایران، از شباهت بسیاری برخوردار است که در نوع خود، هشداری جدی درباره آینده اقتصاد ایران به شمار می‌آید.

دکمه بازگشت به بالا