تازه‌های سیاسی

ادامه ممنوع‌الخروجی مریم مُمْبینی، همسر کاووس سیدامامی

همسر کاووس سیدامامی از متهمان پرونده موسوم به فعالان محیط زیستی، از دادسرای امنیت خواستار رفع ممنوع الخروجی خود شد.

ابوذر نصراللهی وکیل مدافع همسر کاووس سید امامی در گفت و گو با خبرنگار قضایی ایرنا گفته است: به منظور پیگیری وضع ممنوع‌الخروجی موکلم، چهارشنبه (۱۷ بهمن) به مرجع استعلام کشوری وضعیت ممنوع الخروجی در دادستانی کل کشور مراجعه کردیم که اعلام کردند دستور ممنوع الخروجی خانم مُمْبینی، اول دی امسال منقضی شده، اما چون مرجع صادرکننده و تمدیدکننده آن، سرپرست دادسرای امنیت است، باید به صورت مجزا رفع آن را اعلام کند؛ در نتیجه همسر آقای سید امامی همچنان ممنوع الخروج است.

خانواده سیدامامی پیشتر نیز در زمینه پیگیری شکایت‌شان از مسئولان صداوسیما به دلیل پخش مستند “منطقه ممنوعه” و انتساب اتهاماتی به کاووس سیدامامی، خواهان رفع ممنوع الخروجی خانم مُمْبینی شده بودند. در تاریخ ۶ بهمن‌ماه پیام درفشان، وکیل اولیای دم کاووس سیدامامی در این خصوص گفته بود:”خانواده سیدامامی به دنبال رفع ممنوع الخروجی مادرشان و حل و فصل این قضیه به طریق منصفانه و منطقی هستند”.

کاووس سید امامی از فعالان محیط زیست در بهمن ماه ۹۶ همراه با تعداد دیگری از فعالان محیط زیست به اتهام مرتبط بودن با یک پرونده جاسوسی بازداشت شد. دو هفته بعد از بازداشت به خانواده کاووس سیدامامی اطلاع داده شد که او در زندان خودکشی کرده است.

پدیده‌ی «خودکشی شدن» در زندان‌های ایران، از جمله مواردی‌ست که بارها اتفاق افتاده و بیشترِ قربانیان آن، افراد نزدیک به نهادهای امنیتی بوده‌اند که از آن‌جمله می‌توان به سعید امامی، از مأموران بلندپایه  و از معاونان علی فلاحیان از زمان وزارتش اشاره کرد.

دکمه بازگشت به بالا