سیاسیمقاله

مشکل اصلی ما بودن یا نبودن برجام نیست، خودمان هستیم

مشکل اصلی ما بودن یا نبودن برجام نیست، خودمان هستیم

عمادالدین باقی

وقتی ترامپ برجام را فاجعه‌بار می‌خواند، نشان می‌دهد مذاکره‌کنندگان ایرانی چقدر هوشمندانه، پیچیده و موفقیت‌آمیز عمل کرده‌اند اما برجام پیش از خروج ترامپ توسط بنیادگرایان داخلی چون فرقه‌های کیهانیه و مصباحیه، بی‌اعتبار شد و با مواضع زبانی و عملی، جاده صاف کن ترامپ شدند اما برجام خواهد ماند اگر ایران با «توسعه» و «رعایت حقوق بشر» به جای رجز خوانی داخلی و بین‌المللی با ترامپ و حامیان تندرواش مقابله کند.

مردم بزرگترین قدرتی هستند که با بدرفتاری قدرتمندان از دست می‌روند. «توسعه» و «حقوق بشر»، «رفاه» و «کرامت انسان» را به ارمغان می‌آورد که راز قدرت واقعی‌اند.

عفو عمومی بدهید، زندانیان را آزاد کنید، اعدام‌ها را مهار کنید، تندروها را دور کنید، امنیت و رونق رسانه‌ها و مطبوعات را افزایش دهید، دو تابعیتی‌ها و حتی خارجیان را مرعوب نکنید، سرمایه‌گذاران را فراری ندهید، متخصصانی که باز می‌گردند را با اتهام جاسوسی گرفتار نکنید، گفتگوی ملی را آغاز کنید، تعامل و مذاکره با جهان را راهبرد اصلی قرار دهید، منتقدان را حرمت نهید، اعتمادها را بازسازی کنید و… آن‌گاه خواهید دید که آمریکا هم هیچ کاری نمی‌تواند بکند و خروجش از برجام بی‌فرجام شده و حتی قیمت ارز و اضطراب بازار هم پایین می‌آید در غیر این صورت باید منتظر وضعیت ناگوارتر باشیم.

مشکل اصلی ما بودن یا نبودن برجام نیست، خودمان هستیم.

منبع : کانال تلگرامی نویسنده

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه شبکه جهانی کلمه  نیست.

دکمه بازگشت به بالا