خاورمیانه

هشدار سازمان ملل و اتحادیه اروپا در مورد «فاجعه انسانی» در ادلب سوریه

نماینده ویژه سازمان ملل و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مورد وقوع فاجعه انسانی تازه در سوریه، این‌بار در ادلب، هشدار داده و از ایران، روسیه و ترکیه خواسته‌اند برای دستیابی به آتش‌بس، اقدامات بیشتری انجام دهند.
استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه ملل متحد در امور سوریه، چهارم اردیبهشت ماه در سخنانی گفت: کمک‌های باقی‌مانده در دست نهادهای امدادرسانی روبه‌پایان است و جهان باید برای جلوگیری از یک فاجعه تازه انسانی، این‌بار در ادلب، دست به کار شود.
سخنان آقای دی‌میستورا در جمع نمایندگان کشورهایی که قصد کمک مالی به سوریه دارند، در بروکسل، بیان شده‌است.
از سوی دیگر روز سه‌شنبه فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز با دی‌میستورا همراه و هم‌صدا شده و از ایران، روسیه و ترکیه خواست تا برای ایجاد آتش‌بس اقدامات و فعالیت‌های بیشتری انجام دهند.
بنا به گزارش ها استفان دی‌میستورا ضمن هشدار در مورد وضعیت وخیم انسانی در ادلب سوریه می‌گوید «با ۲.۵ میلیون نفری که در این محل جمع شده‌اند، ادلب یک چالش بزرگ را پدید آورده‌است».
نماینده ویژه سازمان ملل ابراز نگرانی کرده‌است که این منطقه به یک حلب یا یک غوطه شرقی دیگر تبدیل شود. اشاره او به جریان حملات گسترده و شدیدا مرگبار به شهر حلب، مرکز اقتصادی سوریه‌ است که نیروهای بشار اسد و متحدانش با هدف بازپس‌گیری آن از مخالفین انجام دادند. غوطه شرقی نیز بخشی از حومه دمشق است که اخیرا نیروهای اسد با کمک روسیه در آن هم دست به حملات شدیدی علیه غیرنظامیان زدند و تعداد زیادی از این غیرنظامیان در جریان بمباران ها جان خود را از دست دادند.
گفتنی است یک روز پیش از هشدار سازمان ملل در مورد وضعیت ادلب، وزیران خارجه هفت اقتصاد بزرگ جهان، در جریان نشست خود در کانادا، عملکرد روسیه را در سوریه «عاری از حس مسئولیت و بی‌ثبات‌کننده» نامیده و آن را محکوم کردند.

دکمه بازگشت به بالا