اهل سنت

افزایش فشار بر علی پژگل، زندانی سیاسی اهل سنت و انتقال تنبیهی او در زندان

علی پژگل، زندانی سیاسی اهل سنت محبوس در زندان اردبیل که هشتمین سال حبس در تبعید خود را سپری می‌کند، روز دوشنبه ۲۷ فروردین ۹۷ به دستور رئیس زندان، همراه با اِعمال زور و بدون در نظر گرفتن اصل تفکیک جرائم، از بند سیاسی این زندان بصورت تنبیهی به بند یک این زندان منتقل شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، علی پژگل زندانی سیاسی اهل سنت ظهر روز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ از بند سیاسی زندان اردبیل به بند یک این زندان منتقل شد.
انتقال آقای پژگل از بند سیاسی زندان مرکزی اردبیل به بند یک این زندان، در حالی صورت گرفته که بر اساس قوانین مربوط به اداره زندان‌ها، از جمله آیین‌نامه‌ اجرایی سازمان زندان‌ها و آیین‌نامه‌ تفکیک و طبقه‌بندی، نگهداری زندانیان سیاسی در کنار متهمان به جرایم عادی ممنوع است. موضوعی که در سال‌های گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته و زندانیان سیاسی در زندان‌های مختلف در بندهای مشترک با زندانیانی با جرائمی از جمله قتل و اعتیاد نگهداری می‌شوند.
علی پژگل زندانی اهل سنت محبوس در زندان اردبیل، اهل شهرستان بندر خمیر در استان هرمزگان است، وی با اتهاماتی از قبیل «عبور غیرمجاز از مرز، تبلیغ علیه نظام، پخش و تکثیر سی دی‌های علما و سخنرانان اهل سنت که از آنان با عنوان سخنران تندرو یاد شده و همچنین عضویت در گروه عبدالمالک ریگی» در تاریخ ۲۳ آذر ۱۳۸۹ دستگیر و در دو پرونده جداگانه به ۱۵ سال حبس و تبعید در زندان خلخال و در پرونده دیگری به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. یک منبع نزدیک به آقای پژگل درباره اتهامات ثبت شده در پرونده این زندانی اهل سنت گفته است: “وی درحالی با این اتهامات دستگیر و دادگاهی شده که تنها به پخش و تکثیر سخنرانی‌های علمای برجسته اهل سنت مشغول بوده و هیچکدام از اتهامات دیگر صحت ندارد. کما اینکه این علمای اهل سنت هم ساکن ایران می باشند که پخش سخنرانی هایشان نمی تواند جرم محسوب شود”.
گفتنی است در تاریخ ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۵، مادر آقای پژگل در نامه‌ای خطاب به اسما جهانگیر گزارشگر پیشین شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، با شرح درد و رنج‌ها و بی عدالتی‌هایی که بر وی و خانواده‌اش رفته، خواستار « آزادی و رهایی پسرش از این شرایط سخت و طاقت‌فرسا و شکنجه‌ها و بی‌عدالتی» شد.

دکمه بازگشت به بالا