ایران

پنج سال زندان به خاطر راه‌اندازی کانال تلگرامی

کمپین حقوق بشر ایران از زندانی شدن سه شهروند، به نام‌های علیرضا توکلی، محمد مهدی زمان‌زاده، و محمد مهاج،ر به خاطر اظهارنظر در شبکه‌های اجتماعی خبر داده اند. افراد یاد شده از سوی دادگاه، پس از ابراز عقیده در فیس ‌بوک و تلگرام، به “اقدام علیه امنیت ملی” و “توهین به مقدسات” متهم شدند.
کمپین حقوق بشر ایران در گزارشی می‌نویسد که این سه نفر که چند کانال تلگرامی را مدیریت می‌کردند، هم اکنون در بند هشت زندان اوین نگهداری می‌شوند.
در این گزارش از قول یک منبع نزدیک به افراد زندانی آمده است: «شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران هر یک از این فعالان مجازی را به پنج سال زندان محکوم کرده است.»
بر اساس گزارش ها در این باره احکام اولیه سه فرد دستگیر شده ۱۲ سال زندان بوده و دادگاه تجدیدنظر، پس از اعتراض متهمان و وکلای آنها، این حکم را به ۵ سال زندان تخفیف داده است. کمپین حقوق بشر ایران به نقل از یک منبع مطلع می‌نویسد: «دادگاه تجدید نظر نیز مانند دادگاه نخست به دفاعیات متهم و وکلا توجهی نکرده و بر اساس اعترافات اجباری آنان در سلول‌های انفرادی وزارت اطلاعات حکم صادر کرده است.»
این منبع اعلام کرده که کل دادگاه بدوی و تجدیدنظر هر یک از متهمان نیم‌ ساعت بیشتر طول نکشیده است.
گفته می شود این متهمان یک کانال تلگرامی را مدیریت می کرده‌اند که مطالبی در نقد تعصب مذهبی منتشر می کرده است.
این در حالیست که آیت‌الله خامنه‌ای، پیشتر مدعی شده بود که در این نظام کسی به خاطر اعتراض به حاکمیت یا داشتن عقیده مخالف حاکمان تحت پیگرد و فشار قرار نمی‌گیرد. او در سخنرانی آغاز سال ۹۷ در مشهد گفت: هر کس ادعا کند که به خاطر انتقاد از حکومت تحت مضیقه و فشار قرار می‌گیرد دروغ گفته است. او اضافه کرد که بنا نیست کسی متعرض مخالفان و منتقدان شود.

دکمه بازگشت به بالا