حوادث

از پشت پرده مسمومیت چندباره دانش‌آموزان در قم چه می دانید؟!

? شبکه کلمه / ماجرای مسمومیت دانش آموزان در قم از ۹ آذرماه در هنرستانی در یزدانشهر آغاز شد و با وجود گذشت نزدیک به دو ماه این ماجرا ادامه دارد و در ۱۰ مدرسه دیگر نیز تکرار شده است.

صبح روز ۱۷ بهمن‌ماه جمعی از والدین دانش آموزان یک مدرسه برای پیگیری وضعیت سلامت فرزندانشان که دچار علائم مسمومیت شده‌اند در مقابل این واحد آموزشی حضور پیدا کرده‌اند.

مسئولان این مدرسه علت مسمومیت دانش‌آموزان را بوی رنگ و اسپری اعلام کرد.

گزارش‌هایی هم مبنی بر مسمومیت دانش آموزان مدرسه شاهد رضویه و هنرستان سید حسن برقعی نیز مخابره شده است.
«عصر ایران» می‌نویسد که «تلاش‌های دلسوزان هم برای متقاعدکردن مسئولان قم برای تعطیل‌کردن مدارس که به جایی نرسید… هنوز هم تلاش‌های ما برای جواب‌گرفتن از مسئولان به درِ بسته می‌خورد زیرا هیچ‌کدام حاضر نیستند بگویند اصل قضیه چیست».

به‌نوشته این وب‌سایت خبری، والدین تعدادی از دانش‌آموزانی که در چند وقت اخیر در مدارس قم دچار مسمومیت شده و کارشان به بیمارستان کشید، معتقدند در شرایط فعلی بهتر است آموزش در مدارس قم غیرحضوری پیگیری شود تا دلیل ماجرا مشخص گردد.

بی‌توجهی به وضعیت مدارس پیش از این بارها در مدرسه‌های ایران مشکل‌ساز شده و ازجمله روز ۲۷ دی امسال، در سردترین روزهای زمستان و در نبودِ گاز، بین ۶۱ تا ۷۰ تن از دانش‌آموزان و آموزگاران مدرسه فرزانگان اردبیل با گاز نشت‌‌کرده از موتورخانهٔ مدرسه مسموم و به بیمارستان‌های این استان منتقل شدند.

آذرماه سال گذشته نیز ۲۸ دانش‌آموز و ۱۰ نفر از کادر مدرسه‌ای در کاشان به دلیل مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن راهی بیمارستان شدند.

مقام‌های حکومتی از سال‌ها پیش با ادعای کمبود بودجه، خیرین را به ساخت مدرسه تشویق می‌کنند که استانداردهای آن مشخص نیست. در همین حال معلوم نیست در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ چه میزان بودجه به ساخت و نوسازی مدارس اختصاص یافته است.

دکمه بازگشت به بالا