تازه‌های سیاسی

از تصویب چراغ خاموش طرح صیانت چه می دانید؟!

? شبکه کلمه / عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی از تصویب این طرح خبر داد.

نوروزی اعلام کرد: براساس مصوبه کمیسیون مشترک، این طرح تصویب شده و همین روزها به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

او افزود: جزئیات این طرح در جلسات گوناگون بررسی شد و بسیاری از موارد آن که دارای ایراد بود تعدیل گردید.

چندی پیش آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با فارس، پیرامون آخرین وضعیت اجرایی شدن طرح صیانت با اشاره به اینکه این طرح در مجلس به نظارت بر قانون و تنظیم مقررات فضای مجازی تغییر شکل داده از انجام مراحل پایانی این طرح خبر داد.

او درباره پلفترم‌های فیلترشده نیز عنوان کرد: همان‎طور که می‎دانیم پلتفرم‌های توئیتر، اینستاگرام، تلگرام و واتس‎آپ در اختیار افرادی در بیرون کشور است و آنها هر کاری می‌خواهند انجام می‌دهند.

تصویب چراغ خاموش طرح صیانت درحالی انجام شد که باوجود زمزمه‌هایی که پیرامون اجرایی شدن آن وجود داشت، بسیاری از فعالان حوزه فضای مجازی و مسئولان نسبت به آن مخالفت خود را ابزار کرده بودند.

این درحالی است که پس از آغاز اعتراضات سراسری اعمال محدودیت‌های شدید اینترنت و فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند اینستاگرام و واتساپ صورت گرفته است. طی این مدت بسیاری از کسب‌وکارهایی که در بستر فضای مجازی فعالیت می‌کردند از بین رفته و بسیاری نیز شغل خود را از دست دادند. پس از این اتفاق تاکید مسئولان مربوطه به مهاجرت به پلتفرم‌های بومی بیش از هر زمان دیگری مطرح شد. در این چند ماه درحالی مسئولان از مهاجرت کاربران به این پلتفرم‌ها آمار ارائه می‌دادند که بسیاری از کاربران به وضوح مخالفت خود را از اعمال این محدودیت‌ها اعلام کرده بودند.

دکمه بازگشت به بالا