اخباراهل سنتایران

حاکم شرع کردستان؛ روش بازداشت علمای اهل سنت را محکوم کرد

شبکه جهانی کلمه / کاک حسن امینی حاکم شرع کردستان با انتشار چند بند در مورد چگونگی بازداشت افراد، روش بازداشت علما اهل سنت از سوی نیروهای سرکوبگر را محکوم و ادعای احترام دادگاه ویژه روحانیت برای روحانیون را دونگانگی دستگاه قضایی رژیم دانست و نوشت: احترام ادعایی دادگاه ویژه‌ی روحانیت، تنها برای روحانیون تشیع مصداق دارد و ماموستایان و بزرگان اهل سنت، شامل این احترام ادعایی نمی‌شوند.

کاک امینی از علمای اهل سنت کردستان خواست تا در جمعه پیش رو در خطبه های نماز جمعه به چند نکته اشاره کرد که علما و امامان جمعه در خطبه های نماز جمعه علاوه بر محکومیت علمای اهل سنت نکات دیگر را نیز در خطبه نماز جمعه بیان کنند.

قابل توجه ماموستایان عزیز خاصتاَ ائمه محترم جمعه!

۱- در روند قانونی رسیدگی به پرونده‌های قضایی، اگر کسی از نظر دادگاه متهم باشد، ابتدا برایش احضاریه‌ی فرستاده می‌شود تا در دادگاه حاضر شده و از اتهامش دفاع کند. در صورت استنکاف، دادگاه حکم جلبش را صادر می‌کند و آن وقت ضابطین قضایی اقدام به دستگیری می‌کنند.

۲- طبق ادعای مسئولان دادگاه ویژه‌ی روحانیت و طبق قانون تشکیل این دادگاه‌ها، هدف از تشکیل دادگاه ویژه‌ی روحانیت، حفظ شأن و منزلت دینی و اجتماعی روحانیون و جلوگیری از هتک حرمت آنان در جامعه است. آنان مدعی هستند که احضار تلفنی ماموستایان و عدم ارسال احضاریه‌ی کتبی برای آنان، تنها به دلیل حفظ حرمت و جایگاه اجتماعی آنان است!!
۳- دستگیری کردن افراد به شیوه‌های غیر معمول، از قبیل هجوم شبانه به خانه‌ها و شکستن درب و هتک حرمت خانواده و دستگیری در جاده‌ها برای راهزنان و دزدان و قاتلان فراری، معمول است. اما با کمال تاسف شاهد هستیم که همه‌ی ماموستایان دستگیر شده، به همان روش دستگیری دزدان فراری و راهزنان بازداشت شده‌اند. این در حالی است که اکر برای آنان احضاریه صادر میشد و یا حتی اگر تلفنی احضار می‌شدند، آنان در دادگاه حاضر می‌شدند. همانطور که تعدادی از ماموستایان بزرگوار بعد از احضار تلفنی، از حضور در دادگاه استنکاف نکرده‌اند.
۴- به نظر می‌رسد احترام ادعایی دادگاه ویژه‌ی روحانیت، تنها برای روحانیون تشیع مصداق دارد و ماموستایان و بزرگان اهل سنت، شامل این احترام ادعایی نمی‌شوند.

۵- بسیاری از ماموستایان به صورت تلفنی از سوی نهادهای امنیتی و قضایی تهدید می‌شوند که حق دفاع از حقوق شرعی و قانونی خود و مردم را ندارند. این در حالی است که این روند، کاملا غیر قانونی است.

بر این اساس لازم است:

الف) تمام ماموستایان بزرگوار، در خطبه‌ی جمعه‌ی پیشِ رو، این نوع دستگیری ماموستایان بزرگوار اهل سنت را محکوم کنند.

ب) به صراحت اعلام کنند که تهدید تلفنی ماموستایان، خلاف دین و خلاف قوانین کشوری است.

ج) از ماموستایان دربند، علی‌الخصوص حاج ماموستا لقمان امینی، ماموستا ابراهیم کریمی ننله ، ماموستا محمد خضرنژاد و دیگر ماموستایان بزرگوار، اسم برده و آزادی آنان را خواستار شوند.

دکمه بازگشت به بالا