سیاسیمقاله

رضا علیجانی: جنبش خارج، تابع داخل است نه برعکس!

رضا علیجانی

اگر همه ندانند، بیانیه‌نویسان وزارت اطلاعات خودشان می‌دانند که در همان هفته‌های اول اعتراضات به بالادستی‌های‌شان گزارش و تحلیل دادند که این اعتراضات درون‌جوش است و ربطی به خارجی‌ها ندارد و در خبرگزاری فارس وابسته به نیروهای نظامی نوشتند: «هموطن بیا با هم گفتگو کنیم!». اما بعد از اینکه فرامین ملوکانه ولایی از بالا آمد تودهنی خوردند و مجبور شدند اطاعت امر کنند و اعتراضات را نقشه دشمن بخوانند.

بیانیه وزارت اطلاعات [که در هفته گذشته منتشر شد] نشانگر آن است که جمهوری اسلامی با همان چشمی که در سیاست داخلی به مردم معترض می‌نگرد در سیاست خارجی هم به پارلمان اروپا و مصوبه‌اش نگاه می‌کند. این بیانیه می‌گوید معترضان در ایران از خارج هدایت می‌شوند و اعضای پارلمان اروپا هم کارگزاران مسلوب‌الاراده هستند (گویا با نمایندگان مجلس استصوابی خودشان اشتباه گرفته‌اند!).

همین بیانیه راهپیمایی ایرانیان در جهان و از جمله در برابر ساختمان پارلمان اروپا را لابی‌های تروریستی لقب می‌دهد، همانگونه که معترضین داخلی را سربازان دشمن می‌خواند. اما خودشان می‌دانند که در هر دو جا این مردمان ایران هستند که در صحنه‌اند.حاکمان ولایی همانطور که نمی‌خواهند محاصره شدن‌شان در داخل توسط جنبش اعتراضی را بپذیرند و آن را تخفیف و تحقیر می‌کنند، محاصره شدن تدریجی بین‌المللی‌شان را هم نمی‌خواهند ببینند.

بیانیه وزارت اطلاعات می‌گوید «کشورهای غربی می‌خواهند با اقدامات بی‌ارزش و نمادین تلاش کنند تا پروژه شکست‌خورده‌ی خارجیِ آشوب و اغتشاش را تنفس مصنوعی بدهند». اولا اگر این اقدامات بی‌ارزش است پس چرا نگران شده‌اید و تهدید می‌کنید و خط و نشان می‌کشید. ثانیا همانطور که خودتان هم می‌دانید این پروژه خارجی نبوده بلکه روش حکمرانی ولایی شماست که مردم را به خیابان آورده است. در ادامه نیز چون شما نه قصد رفرم در اقتصاد و نه سیاست داخلی و نه سیاست خارجی را دارید خودتان عامل استمرار آن خواهید بود.

جمهوری اسلامی فکر می‌کند جنبشِ داخل، تابع خارج است. درست برعکس؛ خارج و حمایت خارجی‌ها تابع جنبش داخل است. اگر جنبش ژینا نبود ایرانیان معترض خارج از کشور نیز نمی‌توانستند اروپایی که می‌خواست اسدالله اسدی را تحویل ایران بدهد به این نقطه برساند که پارلمان اروپا رسید.

منبع: کانال نویسنده | گزیده‌ای از یک گفتگو

دکمه بازگشت به بالا