اخبارحقوق بشر

یک‌سوم اعدام‌شدگان سال ۲۰۲۲ در ایران بلوچ بودند

شبکه کلمه/ منابع حقوق بشری بلوچ گزارش داده‌اند، ۱۷۹ بلوچ در ایران در سال ۲۰۲۲ اعدام شده‌اند و این آمار یک‌سوم کل اعدام‌شدگان در کشور را در طول سال میلادی گذشته شامل می‌شود.

وبسایت «کمپین فعالین بلوچ» که اخبار مربوط به «وضعیت حقوق بشر بلوچستان و مناطق بلوچ‌نشین ایران» را منتشر می‌کند، نوشت: در سال گذشته میلادی، ۱۷۹ بلوچ در ایران اعدام شده‌اند که از میان آن‌ها حکم اعدام ۱۱۷ نفر مربوط به «جرائم مواد مخدر» بوده و ۴۸ نفر به جرم «قتل» اعدام شده‌اند.

به نوشته این وبسایت، آﻣﺎر واﻗﻌﯽ اﻋﺪام در ﺳﯿﺴﺘﺎن و ﺑﻠﻮﭼﺴﺘﺎن بسیار ﺑﯿش از این‌ها است، اما اطلاعات شماری از اعدام‌شدگان ﺑـه دلایلی چون عدم آگاهی خانواده‌ها یا ﺗﮭـﺪﯾـﺪ آن‌ها از سوی نهادهای حکومتی قابل دستیابی نیست.

سازمان عفو بین‌الملل پیش‌تر درباره صدور «نامتناسب» حکم اعدام درباره «اقلیت‌های قومی» در ایران هشدار داده است.

تاکنون آمار کل اعدام‌شدگان در ایران در سال گذشته میلادی منتشر نشده،‌ اما سازمان حقوق بشر ایران روز ۱۳ آذر اعلام کرده بود که در ۱۱ ماه از سال ۲۰۲۲ این آمار از مرز ۵۰۰ نفر فراتر رفته است. این در حالی است که در مدت مشابه سال ۲۰۲۱ تعداد شهروندانی که در ایران اعدام شده بودند ۳۳۳ نفر اعلام شده بود.

افزایش آمار در سال گذشته میلادی در ایران در حالی است که بر اساس گزارش سازمان‌ حقوق بشر ایران دست‌کم ۱۰۹ معترض که پس از آغاز اعتراضات سراسری در چهار ماه گذشته بازداشت شده‌اند، در معرض خطر صدور یا اجرای حکم اعدام قرار دارند.

اما آن‌ چه وضعیت بازداشت‌شدگان در سیستان و بلوچستان را خطرناک‌تر می‌کند، این است که بر اساس گزارش سایت‌ها و نهادهای حقوق بشری، شمار قابل توجهی از بازداشت‌شدگان در این استان به‌ویژه در ماه‌های اخیر فاقد شناسنامه هستند و همین موضوع، پیگیری وضعیت آن‌ها را دشوار می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا