اخباراقتصادی

چالش های زیاد غیزانیه به‌رغم دارابودن ۶۰۰ تا ۹۰۰ حلقه چاه نفت!

شبکه کلمه/ غیزانیه، بزرگ‌ترین بخش در استان خوزستان به حساب می‌آید که به‌رغم دارابودن ۶۰۰ تا ۹۰۰ حلقه چاه نفت با چالش‌هایی نظیر بی‌آبی، بی‌گازی، بی‌کاری و آلودگی هوا مواجه است. چالش‌هایی که در نهایت سلامت ساکنان را نشانه می‌گیرد. تا جایی که منجر به تغییرات ژنتیکی و تولد نوزادان ناقص‌الخلقه شده است.

خالد ربیعی، فعال محیط زیست با اشاره به آلودگی هوا در پی احداث سد و سوختن فلرهای نفتی می گوید: در حال حاضر جمعیت کثیری از روستاهای بخش غیزانیه در حال مهاجرت هستند. چراکه تغییرات ژنتیکی و به‌ دنیا آمدن کودکان ناقض‌الخلقه در این منطقه رو به گسترش است.

به گزارش تجارت نیوز، به‌رغم خیمه‌زدن شرکت‌های نفت و پتروشیمی بر این بخش، دولت حتی حاضر به تأمین آب و گاز غیزانیه نشده است. اهالی آنتن تلفن همراه هم ندارند که ارتباطی با بیرون از بخش خود بگیرند.

گرچه دولت مدعی است که شرکت‌های فعال در این منطقه اشتغال‌زایی بومیان را به همراه داشته است، اما به دنبال فعالیت همین شرکت‌هاست که غیزانیه به‌عنوان منشأ آلودگی و هجوم ریزگرد در شهرهای خوزستان شناخته می‌شود. اهالی نیز می‌‌گویند که روی چاه‌های نفت بیکار و بی‌درآمد مانده‌اند و این غیربومی‌ها هستند که در کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها مشغول به کار شده‌اند.

طبق این گزارش گویا اهالی دیگر چاره‌ای جز مهاجرت ندارند. بسیاری از جوانان برای داشتن شغل و درآمد مجبور به ترک دیار شده‌اند. آن‌هایی هم که مانده‌اند نه آبی برای نوشیدن دارند و نه گازی برای پخت و پز. اگر قصد فرزندآوری هم داشته باشند تغییرات ژنتیکی و تولد فرزندی سالم شاید دغدغه اصلی‌شان باشد.

دکمه بازگشت به بالا