اهل سنتمقاله

اهل سنت ایران؛ شانه به شانه با خیزش مردمی تا انقلاب…

عیسی طاهری

اهل­ سنت ایران آمیخته ­ای از اقوم مختلف عرب، کُرد، بلوچ، لُر، تُرک، تُرکمن، فارس و سایر اقوام ایرانی است که با گذشت ۴۳ سال از انقلاب خونبار خمینی؛ جز تبعیض، وحدت شکنی، نفاق، دورویی و خنجر از پشت سهم دیگری نداشته است.

با قتل بانوی کُرد مهسا امینی، که باعث خیزش سراسری ایرانیان علیه رژیم دیکتاتور ولایت فقیه شد، اهل سنت از همان آغاز پیشرو این خیزش مردمی بوده. خیزشی که سپیدی صبح آن نزدیک است.

اهل سنت ایران در تبعیض بیشتری نسبت به سایر اقوام و اقلیت های دینی قرار داشته اند زیرا اساس مذهب شیعه بر تفرقه مسلمانان و تخریب اهل سنت بوجود آمده به همین خاطر اهل سنت از سوی حکومت ولایت فقیه مورد تبعیض بیشتری نسبت به سایر اقلیت های دینی و قومی بوده است.

به عنوان نمونه به چند نکته اشاره می کنم؛

  • نبود مسجد با مدیریت اهل سنت در تهران و سایر کلانشهر در صورتی اقلیت های دینی مثل مسیحی و کلیمی و سایر اقلیت های دینی، معبد و عبادتگاه در تهران و سایر کلانشهر دارند و در برپایی مراسم دینی خود کاملا مختارند.
  • تخریب مدارس دینی و مساجد اهل سنت از ابتدای انقلاب خونبار خمینی بارها صورت گرفته. مسجد فیض مشهد و مدرسه امام ابوحنیفه زابل نمونه آن است که اینگونه برخورد با سایر اقلیت ها در این حد نبوده است.
  • علما و فعالان دینی اهل سنت زیادی قربانی جوخه دار رژیم ولایت فقیه شده اند تا سایر اقلیت های دینی و قومی.
  • بسیاری از مدارس دینی اهل سنت را، رژیم ولایت فقیه تحت سیطره خود گرفته، از تعیین استاد تا تغییر مواد درسی و سایر اقلیت با این مشکل مواجه نیستند.
  • مشکل تردد استانی اهل سنت در مراسم دینی مثل ختم بخاری زاهدان که بارها شهروندان سُنی مذهب با این مشکل مواجه و چه بسا بازداشت و زندانی شده اند.

اکنون با خیزش سراسری ملت ایران علیه رژیم ولایت فقیه، اهل سنت نیز بپا خواسته و با مشارکت در خیزش مردمی تا آزادی کامل همراه خواهد بود. مناطق کُردنشین کشور و استان سیستان و بلوچستان را اکثر قریب به اتفاق، اهل سنت تشکیل می دهند که طی این مدت بیشترین کشته ها و زخمی های معترضان از اهل سنت بوده، جمعه خونین زاهدان، خاش و مناطق کردستان بیانگر این واقعیت است.

طی این دو ماه نیز صدها تن از علما و روحانیون اهل سنت از کردستان، خراسان و بلوچستان در بیانیه های جمعی و فردی از خیزش سراسری اعلام حمایت کرده و در کنار مردم ایستاده اند، چه بسا از علما و روحانیون اهل سنت بخاطر موضع گیری شفاف در این موضوع، از سوی دستگاه های قضایی رژیم، تهدید و یا احضار شده اند. در صورتی که علما و مراجع شیعه مهر سکوت بر لب زده و با اینکه هیچ حمایتی از معترضان نکرده از قتل معترضان بی گناه نیز دفاع نکرده اند و این خود حمایت مطلق از ظلم و ظالم…

علمای شیعه در طول تاریخ همیشه دستبوس حاکمیت بوده و با هر نظامی رقصیده اند و به هیچ وجه در کنار مردم نبوده و مشکلات مردم را از نزدیک لمس نکرده اند برعکس علما و روحانیون اهل سنت در طول تاریخ از جنس ملت و همواره زندگی شان را در زندان و تبعید و شکنجه بسر برده اند.

اهل سنت ایران اینبار با حمایت از خیزش سراسری، باور دارد که نظام آینده حکومت شامل همگان خواهد بود و اهل سنت نیز به اندازه خود سهمی در اداره کشور خواهد داشت و آزادانه از عقیده، دین و باور خود دفاع خواهد کرد. عقیده و باور راستین خود را بدون ترس و واهمه و سانسور بیان خواهد کرد.

به امید روزهای روشن

عیسی طاهری

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع شبکه کلمه را منعکس نمی کند.

دکمه بازگشت به بالا