اخباراهل سنتایرانحقوق بشر

گزیده‌ای از سخنان مولانا عبدالحمید در خطبه نماز جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱

به گزارش شبکه جهانی کلمه؛ شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه این هفته به نکات زیر اشاره کردند.

گزیده ای از سخنان این هفته مولانا که توسط شبکه جهانی کلمه خلاصه برداری شده است در زیر می آید.

? به مسئولین گفتم شما اگر می خواهید اقتصاد ایران را بسازید بروید سراغ زندگی یوسف علیه السلام و زندگی پیامبر صلی الله علیه و سلم بروید که چگونه اقتصاد را رونق دادند.

? حکومت های دنیا بدانند که کشتن مردم کار درستی نیست. رئیس منافقین را پیامبر نکشت با اینکه تا آخرین لحظه با پیامبر دشمنی کرد و وقت وفاتش پیامبر بر او نماز جنازه خواند.

? پیامبر حتی یک نفر از اسیران بدر را نکشتند و در مقابل آزادی شرایطی مثل سوادآموزی گذاشتند. و این اثر مثبتی میان طوایف عرب گذاشت.

? پیامبر با بخشش اسیران در بدر و در برخورد در فتح مکه همه را تکان داد که چه برخورد نیکی با دشمنان خود داشت و با همه به نیکی برخورد کردند.

?پیامبر صلی الله علیه و سلم به دین تنها فکر نکردند حتی به حیوانات نیز فکر کردند. تا جایی که حیوان گرسنه نباشد مکان امن و گرمی داشته باشد و به همه حقوق حیوانات هم توجه کردند. و اگر حتی این مسایل را مورد توجه قرار می دادند این مشکلات وجود نداشت.

? اهل سنت به حقوق زنان اهمیت داده، زنان باید در انتخاب شرکت کنند و در امور اداری کشور همکاری کنند و ما برای دانشجویان دختر و پسر خوابگاه زدیم و این حمایت ما از زنان است و می خواهیم که زنان فقیه و دانش و آگاهی کسب کنند و به همه توصیه می کنیم که مانع تحصیل دانش زنان نشوند. زنان حق تحصیل و زندگی دارند.

? در زمان اصلاحات بارها تاکید کردم که حقوق زنان را بپردازید و حوزه های شیعه در مورد زنان مخالف کردند و تنگ نظری کردند. و باید از فکر و رای زنان استفاده شود.

? ما به وزارت خارجه و وزرای دیگر پیشنهاد دادیم که از زنان در سمت های بالای حکومت استفاده شود و باید زنان در عرصه های گوناگون ظهور کنند تا بتوانند برای جامعه خدمت کنند.

? خیلی متاسفم از اعدام محسن شکاری، که هیچ کاری نکرده و کسی را نکشته و یک بسیجی را زخمی کرده. از لحاظ شرعی شما نمی توانید این را اعدام کنید و این را شما محارب قرار دادید و هیچ انسانی را نکشته نباید کشته شود. و حکومت این را اعدام کرده. اعدام کردن کسی که هیچ شخصی را نکشته صحیح نیست و استدلال از قرآن برای محارب قرار دادن معترضان استدلال نادرست و ناصحیحی است.

? مامورانی که مردم را مستقیم شلیک کردند این ماموران را شما نگرفتید تا قصاص بگیرید و بسیاری از افرادی که بازداشت کردید فقط بخاطر شعار بوده و در جمعه زاهدان مامورانی که مردم را کشتند شما قصاص نگرفتید اعدام نکردید. آیا کسی که یک چاقو زده شما به ۵ نفر حکم اعدام می دهید و ماموری که مردم را می کشید هیچ حکمی ندادید.

? شما حاکمید نباید میان مامور شما و ملت تفاوت باشد شما مامورانی که مردم را کشتند تا حالا محاکمه نکردید این همه ملت مردم شما هستند بالاخره قاتلان مردم را بگیرید و از قاتل بگیرید و کسی که چاقو زده یا راهی را بسته اعدام او از نظر شرع و قرآن صحیح نیست. و شریعت سلیقه ای نیست .

? اعدام هایی که الان در ایران هست در هیچ عصری از اسلام صورت نگرفته نه در زمان صحابه و خلفای راشدین و نه در زمان اهل بیت و دیگران.

? مردم فقیر و گرسنه و دربدرند که به خیابان آمده اند و اعتراض دارند. شما در مساله هسته ای کاری کردید که مردم را بدبخت کردید.

? در جنگ ایران و عراق شما چکار کردید که با بدبختی با عراق صلح کردید.

? ملت مشکلات دارد مشکلات را بشنوید و با این ها مذاکرات کنید این ها را نزدید اینا را نکشید اعدام نکنید.

? این اعتراضات با کشتن مردم خاموش نمی شود.

?شما با ملت ایران بشنوید و صحبت کنید و این ملت شما را به راس قدرت آورند و این ها کسانی بودند که به شما قدرت دادند. حرف ملت را بشنوید. از حق پیروی کنید.

?باید حاکم اشتباهات خود را بپذیرد و با مردم بنشینید و در چهارچوب گفتمان و استدلال مشکلات را حل کنید و با محاربه قرار دادن و کشتن و اعدام هیچ دردی را دوا نمی کند.

? دانشجویان امید آینده و آینده سازان کشور هستند و باید برای این قشر باید احترام قائل باشیم. با دانشجویان و معترضان دانشجو بنشینید و با همه مشوره کنید و از همه نظر بخواهید تا مشکلات حل شود.

? عوامل نفوذی در میان معترضان نباشد به این نکته توجه کنید که تخریب و شکستن اماکن عمومی توسط نفوذی ها صورت گرفته و هفته گذشته ما چند نفوذی را دستگیر کردیم.

دکمه بازگشت به بالا