اخبارحقوق بشر

واکنش ها به اجرای اولین حکم اعدام مربوط به جنبش انقلابی جاری در ایران

شبکه کلمه/ قوه قضائیه جمهوری اسلامی از اجرای حکم اعدام محسن شکاری،‌ از بازداشت شدگان خیزش سراسری اخیر خبر داد. این اولین حکم اعدام در رابطه با اعتراضات اخیر است که اجرا گردید.

قوه قضائیه ایران اعلام کرد که با رد فرجام خواهی و تایید دیوان عالی کشور،‌ حکم اعدام محسن شکاری، ۲۳ ساله، فرزند مسعود که ۲۹ آبان ماه و در رابطه با اتهام محاربه صادر شده بود،‌ صبح امروز،‌ پنجشنبه ۱۷‌آذرماه اجرا شد.

در واکنش به اعدام محسن شکاری، علی کریمی،‌ از شاخص‌ترین چهره‌های ورزشی حامی مردم در اینستاگرام خود نوشت: منتظر انتقام اعدام محسن شکاری باشید. او در توییتی نوشت: اگر امروز سکوت کنیم، فردا باید هشتگ اعدام نکنید را برای دیگر فرزندان ایران بزنیم.

همزمان مادر ستار بهشتی محسن شکاری را «نماد مظلومیت مردم ایران» خوانده است.

گوهر عشقی،‌ مادر وبلاگ‌نویسی که در زندان جمهوری اسلامی کشته شد در پیامی توییتری محسن شکاری را پسرش خطاب کرد و نوشت که به او «افتخار» می‌کند.

او درباره محسن شکاری عنوان کرد: «تو نماد مظلومیت مردم ایران هستی! تو آشکار کننده جنایت عریان جمهوری اسلامی علیه انسانیت هستی! سوز جگر مادرت را حس می‌کنم اما، تو و جوانانی مثل تو از جان خود گذشتند اما از ایرانه نه! هیچ وقت نام تو از تاریخ ایران محو نخواهد شد.»

حسین رونقی، فعال حقوق بشر که به تازگی از زندان آزاد شده نیز، در واکنش به اعدام محسن شکاری در توییترش نوشت: «ما چشم بر اعدام‌ها نمی‌بندیم، اعدام هر معترض عواقب جدی برایتان خواهد داشت، ستاندن جان یک انسان ستاندن جان همه ماست! می‌توانید به اندازه همه ما چوبه دار برپا کنید؟»
احمد خاتمی چهره تندرو جمهوری اسلامی در سخنرانی نماز جمعه درباره معترضان بازداشتی، خطاب به مقام‌های قوه قضائیه گفت باید طوری با «این اغتشاشگران» برخورد شود «که دیگر هوس اغتشاش مجدد رخ ندهد».

چند روز بعد، ۲۲۷ نفر از نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای جنجالی با «محارب» خواندن برخی از معترضان، از قوه قضائیه خواستند حکم «قصاص» (اعدام) را در مورد آنان اجرا کند.

یک روز بعد از این بیانیه، آقای اژه‌ای نسبت به اعدام برخی از معترضان دستگیرشده اعلام موافقت کرد.

همچنین علی خامنه‌ای، ۲ روز قبل از صدور حکم اعدام محسن شکاری به اتهام بستن خیابان گفته بود: ماشین‌سوار را تهدید میکنند که باید بایستی. اینها باید مجازات بشوند. قوه‌ قضائیه باید اینها را مجازات کند. قدیم زخمهایی را که خوب نمیشد با آهن سرخ در آتش داغ میکردند.

آقای شکاری به اتهام بستن خیابان ستارخان در تهران و زخمی کردن یک مامور نیروی انتظامی اعدام گردیده است.
امروز تقی آزادارمکی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه نیز در گفتگو با اعتماد آنلاین هشدار داده است: اگر سیستم دست به تنبیه و مجازات معترضان بزند‌، رفتار مردم رادیکال می‌شود و صبر آنها پایان می‌یابد.

دکمه بازگشت به بالا