اخبارسیاسی

موضع آمریکا نسبت به خیزش انقلابی مردم ایران چیست؟

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می گوید: دولت ایالات متحده به جای تمرکز بر احیای برجام٬ بر حمایت از اعتراضات در ایران و اقدامات جمهوری اسلامی در ارسال سلاح به روسیه متمرکز است.

آقای مالی در مصاحبه‌ای اظهار داشت: «ایران علاقه‌ای به توافق ندارد و ما بر مسایل دیگر متمرکز هستیم.»

او اضافه کرد که آمریکا اکنون می‌تواند اقداماتی را جهت بازدارندگی و اخلال در ارسال تسلیحات به روسیه و تلاش برای حمایت از خواسته‌های اساسی مردم ایران انجام دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید مذاکراتش با جمهوری اسلامی ایران بر سر منشاء ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت اعلام نشده هیچ پیشرفتی نداشته است. ایران بسته شدن این پرونده را شرط بازگشت به توافق برجام قرار داده است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در ادامه با بی‌فایده توصیف کردن مذاکرات، اظهار داشت: «چه فایده‌ای دارد؟ وقتی قرار است ایران با خواسته‌های غیرقابل قبول بازگردد، به چه دلیل باید روی آن تمرکز کنیم؟ در این برهه از زمان، قصد نداریم بر توافق هسته‌ای تمرکز کنیم زیرا نمی‌توانیم به عقب بازگردیم و دوباره بازی داده شویم».

او در ادامه اظهار داشت: «در حالی که تماس‌ها بین مقامات اتحادیه اروپا و ایران همچنان ادامه دارد و مذاکرات به طور رسمی به حالت تعلیق در نیامده است، از اواخر ماه اوت تاکنون هیچ مذاکره‌ای صورت نگرفته است.»
رابرت مالی تصریح کرد که آمریکا تلاش می‌کند، ارسال سلاح از ایران به روسیه را مختل کند یا به تاخیر بیندازد و مورد تحریم قرار دهد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت که ارائه موشک یا کمک در ساخت تاسیسات و محصولات نظامی در روسیه «عبور» از خطوط «جدید» محسوب خواهد شد.

در حالی که کرملین استفاده از تجهیزات نظامی ساخت ایران را تکذیب می‌کند، اما مقام‌های اوکراینی می‌گویند روسیه به طور فزاینده‌ای به پهپادهای ساخت ایران در جنگ در این کشور متکی است.

دکمه بازگشت به بالا