اخباراسلامیاهل سنتایرانحقوق بشر

گزیده‌ای از سخنان مولانا عبدالحمید در خطبه نماز جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱

به گزارش شبکه جهانی کلمه؛ شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه این هفته به نکات زیر اشاره کردند.

گزیده ای از سخنان این هفته مولانا که توسط شبکه جهانی کلمه خلاصه برداری شده است در زیر می آید.

? آرامش و سکون با عمل صالح انجام میگیرد. و تا وقتی عمل صالح و نیک نباشد آرامش و سکون در زندگی نیست.

? اگر انسان در حق خدا و بندگان ظلم کند و گرفتار ظلم و مفاسد و منکرات شود، دنیا هم برای او به جهنم تبدیل می شود. اما به محض مردن وارد جهنم ابدی می شود اگر چه تمام امکانات عیش در این دنیا داشته باشد و آخرتش به جهنم تبدیل می شود.

? انصاف تاثیر خاصی دارد، تاثیر انصاف این است که مملکت و کشور به سوی آرامش و راحتی سوق پیدا می کند.

? بسیاری از گره‌ها و بن بست‌ها به دست کسی باز نمی‌شود، و جز الله کسی نمی‌تواند آن‌ها را بگشاید. الله را در هیچ شرایطی فراموش نکنیم.

? انصاف و اخلاق مهم است ک در انسان باشد زیرا این موارد جزو موارد فطری هستند و در همه ادیان سماوی به آن اشاره شده و فطرت خواسته همه ادیان است.

? همه به درگاه الله متعال پاسخگو هستیم و هیچ کس استثنا نیست حتی انبیا و اولیا باید به درگاه الله متعال پاسخ بدهند. حتی به اندازه یک تار مو اگر از حق تجاوز کنیم در هر مقام و مسئولیتی باشیم الله متعال مواخذه می‌کند. وزیر باشد مامور باشد رئیس جمهوری باشد و هر مقام و منزلتی داشته باشد اگر از حق تجاوز کند باید روز قیامت پاسخ الله متعال را بدهد.

? بعضی خیال می کنند وقتی به یک مقام بالایی برسند می توانند حرام را حرام و احکام الهی را تغییر دهند و این یک اشتباه بزرگی است و حتی پیامبر نمی تواند نماز را تعطیل کند و پیامبر باید دستور خدا را اجرا کند.

? هیچ کس نمی تواند مجوز به کشتن بدهد، بگوید بزنید بکشید و هر کاری می خواهید بکنید که هیچ کس از شما نمی پرسد این کار را هیچ کس نمی‌تواند بکند هیچ مفتی و مرجعی نمی‌تواند جواز کشتن را بدهد.

? هر انسانی حق آزادی دارد و هیچ کس نمی‌تواند آزادی انسان را سلب کند

? پیامبر وقتی دو صحابه را به یمن فرستادند که به مردم خوشخبری بدهید و سخت نگیرید و همه را به بهشت مژده بدهید و مردم را از خدا ناامید نکنید. و نا امیدی گناه بزرگی و هر کس که انسان را ناامید بکند هم مرتکب گناه بزرگی شده است.

? با سخت‌گیری و گفتار و کردار خود مردم را از دین متفر نکنید دین‌گریزی به بار نیارید و کسانی که مردم را عمل و کردار خود مردم را دین گریز می‌کنند گناه کارند.

? دین اسلام آسان است و الله متعال دینی که برای مردم آسان کرده چرا بعضی راه‌های جواز را برای مردم می‌بندند و سخت میگیرند.

? بعضی سلیقه‌ای عمل می‌کنند و سلیقه خود را اعمال می‌کنند و مردم را از دین متنفر می‌کنند این نباید صورت بگیرد.

? هر کس با عمل و کردار خود باعث تنفر مردم از دین باشد باعث خشم و گرفتار الله متعال می‌شود.

? به خدا قسم که جان همه به دست اوست هیچ مربی در تمام دنیا، بالاتر از پیامبر -صلی الله علیه و سلم نبود. او ابوبکر و عمر و عثمان و شاگردانی ساخت

? وقتی شما به سیرت صحابه نگاه کنید به صحابه بنگرید یاد و رفتار پیامبر برای او زنده می‌شد. خلفای راشدین روی عدالت خیلی حساس بودند.

? وقتی یکی از زنان در زمان پیامبر سرقت کرده بود و می‌خواستند که حکم خدا را اجرا کنند توصیه و سفارش کردند که حکم خدا اجرا نشود. پیامبر فرمود اگر فاطمه دختر محمد هم سرقت کند من حد خدا را بر او اجرا می‌کنم.

? با اسیران بدر که مشرک و جنگی بودند پیامبر و صحابه با آنها با عدالت و انصاف رفتار کردند. و به هیچ یک به از اسیران بدر توهین نشد.

? زندانی را کتک زدن، توهین کردن، بی‌احترامی کردن خلاف تعالیم اسلامی و خلاف تعالیم صحابه و اهل بیت پیامبر است.

? مهم است که با دشمن و مخالف به خوبی رفتار کند. اسلامی رفتار کردن خیلی مهم است مگر ما مسلمان نیستیم؟ شما هم با زندانی ها اسلامی رفتار کنید.

? در احکام قضایی حکم محاربه به معترض نزنید محاربه با معترض فرق می‌کند. افساد با معترض متفاوت است.

? ۴۳ سال مردم مشکلات را تحمل کردند شما هم اعتراض مردم را تحمل کنید.

? با معترضان و مخالفان بنشینید با منتقدان بنشینید هیچ وقت راه انتقاد را مسدود نکنید و هر کس راه انتقاد را ببندد استبداد را بوجود می‌آورد بگذارید همه مردم انتقاد کنند از خلفای راشدین خشن انتقاد کردند و آنها پذیرفتند و حتی با یهودی و اهل کتاب به نرمی برخورد کردند.

? مخالف را زندانی نکنید با مخالف بنشینید اگر اشتباه می کنند ارشاد کنید و اگر مخالف حرف حق را می گوید پیروی کنید حتی اگر آمریکایی و اسرائیلی هم حرف حق بگوید باید از حق پیروی کرد. از باطل نباید پیروی کرد هر کس هم بگوید. اگر قاتل پدر و فرزند انسان حرف حق را بگوید باید از آن پیروی کرد.

? وقتی دم از اسلام می زنید باید بازوی شما در مقابل ملت و مردم پایین باشد. حرف ملت را بشنوید ببینید چه می گویند اگر ناحق است قانع کنید و اگر حق می گویند بپذیرید

? اگر قانون اشتباه است قانون را عوض کنید (رفراندوم برگزار کنید) نباید بخاطر اشتباه قانون مردم را کشت و حکم کشتار مردم را صادر کرد.

? صحابه و اهل بیت با هر طیفی مشوره کردند با یک طیف و گروه خاص مشوره کردن درست نیست باید با همه ملت و مردم و عاقلان مشوره بشود. از افکار و باورهای متفاوت باید مشوره گرفت.

? حکم محاربه که از دستگاه قضایی برای برخی از معترضان صادر شده مخالف با قرآن و دستورات اسلام است، من برای خیلی از قضات می ترسم که روز قیامت به درگاه الله متعال مواخذه نشوند!!!

? کسی که با جرات حکم صادره می کند و حکم محاربه و اعدام را می دهد بر آتش جهنم جرات دارد قضات باید توجه کنند که چه حکمی را صادر می کنند. باید در مقابل حکمی که صادر میکنند روز قیامت در بارگاه الله متعال جواب بدهند و پاسخگو باشند.

? قاضی اگر اندازه یک تار مو از حق تجاوز کند روز قیامت بازخواست می شود. اعدام خیلی سخت است ما در صدر اسلام اعدام نداشتیم.

? هیئت پیامبر اعدام نداشت و هر چی از صدر اسلام عدول و تجاوز کند نمی‌تواند اسلامی باشد و هر عمل و حکم هر کسی با اسلام و زندگی پیامبر و صحابه همخوانی نداشته باشد اسلام نیست و هیچ ربطی به اسلام ندارد.

? تفسیر قرآنی که بر اساس پیامبر و صحابه نباشد تفسیر قرآن نیست و هیچ اعتباری ندارد.

? به احکامی که صادر می کنید فکر کنید و تجدیدنظر کنید خدای نکرده فردای آخرت گرفتار آتش جهنم نشوید. حاکم و قاضی هر کار می کند باید تجدیدنظر کند باید بیندیشد که هیچ عمل و کارش خلاف اسلام نباشد.

? علی در جنگ با خوارج پس از جنگ اسیران خوارج را اعدام نکردند اگر خوارج دست شما میفتاد با آنها چکار می کردید؟ کدام یک از شخصیت های اسلامی از پیامبر گرفته تا خلفای راشدین و اهل بیت اسیر را کشته اند.

? مساله دادگاه و حکم صادر کردن بحث فقهی می خواهد ما بارها خواستیم بحث تلویزیونی بذارید مناظره می کنیم.

? قانون جزایی باید تجدید نظر شود نباید با یک قانون که احتمال خطا و اشتباه دارد را اجرا کرد. قانون جزایی اجتهادی است و برای هر نظر فقهی یک فقهی دیگر وجود دارد.

? ما در مقابل آمریکا سینه سپر کردیم که در بلوچستان ناامنی بوجود نیاید زمانی که شما در سوریه و عراق ناامنی ایجاد کردید.

? ما در ۴۳ سال همه فشارها و مشکلات را تحمل کردیم همه ملت ایران طی ۴۳ سال تمام فیلتر را تحمل کردند و همه مشکلات را تحمل کردیم ولی در انتخابات شرکت کردیم. الان همه ملت خواسته دارند ما از تبعیض خسته شدیم از فشارهای خسته شدیم از فقر خسته ایم زندان نکنید مردم گرسنه اند با مردم بنشینید و با مردم کنار بیایید.

? ما از شما خواسته‌ایم کسانی که عامل و آمر جمعه خونین زاهدان بوده‌اند مجازات شوند و هیچ چیزی از شما نخواسته‌ایم و پول هم نخواسته‌ایم.

? الله عزت می‌دهد الله عزت را میگیرد الله حکومت داده و الله حکومت را میگیرد. هر چی می‌شود از الله می‌شود و به کسی که بخواهد هر چی می‌دهد و از هر کس بخواهد هر چیز را می‌گیرد.

? با زندانیان سیاسی بنشینید زندانیان سیاسی را آزاد کنید

?از اقوام مختلف و ادیان مختلف همه ایرانی هستند حق همه باید رعایت شود حق بهایی باید مراعات شود حق دراویش و سایر اقلیت های دینی و قومی باید حفظ شود و حق هیچ کس پایمال نشوید.

دکمه بازگشت به بالا