اخبارحقوق بشرسیاسی

آیا تلاش ها برای حذف جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد، نتیجه خواهد داد؟

خبرگزاری «رویترز»، به نقل از منابع مطلع فاش ساخت پس از تلاش‌های آمریکا قرار است تصمیم حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۴ نوامبر به رای گذاشته شود.

طبق این گزارش، آمریکا و دیگران در زمینه حذف جمهوری اسلامی از این کمیسیون و مذاکره با سایر کشورها، از جمله کشورهایی که از ابتدا درباره عضویت تهران متردد بودند، فعالانه تلاش می‌کنند.

در قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، سیاست‌های جمهوری اسلامی از آنجا که “به شدت در تضاد با حقوق زنان و دختران و ماموریت این کمیسیون سازمان ملل است، محکوم گردیده
“.

کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد که دارای ۴۵ عضو است، با هدف ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان هر سال در ماه مارس تشکیل جلسه می‌دهد.

پیش‌نویس قطعنامه‌ای که آمریکا تهیه کرده، «جمهوری اسلامی ایران را برای باقیمانده دوره ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ از کمیسیون مقام زن حذف می‌کند».

پیشتر دولت فرانسه از تصمیم دولت آمریکا برای اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد حمایت و اعلام کرد که هیچ کشوری نباید مجامع بین‌المللی حقوق بشری را از اهداف خود منحرف کند.

همچنین کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام تلاش این کشور برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، در بیانیه‌ای گفت که دلیل این اقدام، نقض حقوق زنان توسط حکومت و سرکوب وحشیانه معترضان در ایران است.

دکمه بازگشت به بالا