اخبارسیاسی

نتیجه جلسات دولت عراق و مسئولان اقلیم کردستان برای مقابله با حملات تروريستى سپاه چیست؟

شبکه کلمه/ قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق از تشکیل کمیته ای مشترک با اقلیم کردستان برای مقابله با حملات ترکیه و ایران به شهرها و روستاهای اقلیم خبر داد.

این خبر در حالیست که سپاه پاسداران بامداد روز دوشنبه ۲۱ نوامبر در دور جدیدی از حملات پهپادی و موشکی خود به اقلیم کردستان عراق، سه منطقه را هدف قرار داد. در دور پیشین این حملات دست‌کم ۱۹ تن کشته شده و ده‌ها تن نیز زخمی شده بودند.

دولت مرکزی عراق در آن روز با محکوم کردن «شدید» حملات پهپادی و موشکی ایران به مناطقی از اقلیم کردستان در شمال این کشور، اعلام کرد که عراق «میدان مبارزه یا تسویه حساب» نیست. بغداد همچنین تصریح کرد که عراق نباید پایگاهی برای آسیب رساندن به کشورهای همسایه باشد.

همچنین، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه ۲۲ نوامبر عملیات نظامی ایران علیه گروه‌های مخالف در خاک اقلیم کردستان را «نقض تمامیت ارضی» عراق دانسته و آن را محکوم کرد.

حملات ۲۱ نوامبر سپاه به اقلیم کردستان عراق در حالی انجام شد که ترکیه هم یک روز پیش از آن مواضع کردها را در شمال سوریه و عراق هدف قرار داده بود.

سپاه پاسداران ایران از زمان آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران تاکنون ۳ بار به مقرهای احزاب کرد ایرانی مخالف دولت این کشور حمله پهپادی و موشکی انجام داده است. شماری زیادی از شهرهای کردنشین ایران در دو ماه گذشته از کانون‌های اصلی اعتراض‌های مردمی بوده‌اند.

دولت اقلیم کردستان عراق در بیانیه خود با اعلام اینکه ایران با حملات خود، حاکمیت ارضی عراق را هدف قرار داده است، آن را غیرقابل توجیه و ناقض هنجارهای بین‌المللی و حسن همجواری عنوان کرد.

دکمه بازگشت به بالا