اخبارسیاسی

بازتاب خبر «استفاده از آمبولانس‌ برای سرکوب معترضان» در ایران در بین رسانه ها و مقامات دولتی آمریکا

شبکه کلمه/ دولت آمریکا در واکنش به برخی گزارش‌های منتشره در مورد سوءاستفاده مقامات امنیتی جمهوری اسلامی از آمبولانس‌ها و مراکز پزشکی برای سرکوب اعتراض‌ها، از همکاری با شرکای خود برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی خبر داد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور‌ خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای گفت که واشنگتن از گزارش‌ها در مورد استفاده مقامات امنیتی ایران از آمبولانس‌ها برای بازداشت معترضان و نیز به منظور انتقال نیروهایشان برای سرکوب اعتراض‌ها و همچنین از گزارش‌ها‌ی حاکی از بازداشت «معترضان مجروحی که به دنبال مداوای خود هستند» نگران است.

سخنگوی وزارت امور‌ خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده نیز با اعضای جامعه پزشکی ایران موافق است که «بارها سوءاستفاده مقامات از بخش خدمات پزشکی در جهت سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مسالمت‌آمیز را محکوم کرده‌اند.»

آقای پرایس افزود: چنین روش‌‌هایی اعتماد عمومی به خدمات پزشکی را از بین می برد و جای تعجب نیست که مردم ایران به نقض آشکار حقوق بشر خود اعتراض می کنند. او گفت این رویه نشان می‌دهد که رهبران جمهوری اسلامی تا چه حد از مردم خود می‌ترسند و تا چه اندازه برای سرکوب مردم مخالف خود در ایران حاضر است پیش برود.

او در بیانیه خود گفت چشم جهان به ایران است و استفاده از آمبولانس‌ها و بخش پزشکی برای سرکوب معترضان مسالمت‌آمیز را تنها یکی از اقدامات بسیار فاحش جمهوری اسلامی در زمینه سرکوب‌ها خواند.

او گفت، جمهوری اسلامی باید با پیامدهای تحمیل نقض حقوقی بشر بر مردم ایران روبرو شود.

گفتنی است دیروز روزنامه آمریکایی «نیویورک‌‌ تایمز» پس از تحقیق و گفت‌وگو با چندین نفر از معترضان ایرانی، گزارش‌ها مبنی بر استفاده دستگاه‌های امنیتی رژیم جمهوری اسلامی از آمبولانس‌ها برای جابه‌جایی افراد بازداشت‌شده و نیروهای سرکوب‌ در اعتراضات ایران را تایید کرد و نوشت: این مسئله نقض اصل بی‌طرفی پزشکی بوده که از اصول اولیه قوانین بین‌المللی است.

دکمه بازگشت به بالا