اخباراهل سنتایران

ابراز نگرانی مولانا سیدمحمد فاضلی موحد نسبت به حوادث اخير کُردستان

مولانا سیدمحمد فاضلی موحد، رئیس شورای علمای اهل سنت تایباد در استان خراسان رضوی، با صدور بيانيه ای نسبت به كُشتار شهروندان کُرد ابراز نگرانی کردند.

به گزارش شبکه کلمه، رئیس شورای علمای اهل سنت تایباد در این بیانیه از عدم توجه مسئولان رژیم ولایت فقیه به مردم کردستان طی چهار دهه حاکمیت رژیم بر ایران، خواستار توقف نسل کشی در این مطقه و سایر نقاط ایران شد و حمایت نمایندگان از لایحه مجلس برای سرکوب دانشجویان را نیز محکوم کرد.

در بخشی از بیانیه مولانا فاضلی آمده است: “خواست همه علما و اندیشمندان این بوده که مسئولین صدای مردم را بشنوند و به خواسته های آنها تن بدهند. جواب اعتراض گلوله های جنگی و ماشین های نظامی سبک و سنگین نیست. هر روز شاهد خفه شدن فضای آزادی برای ملت هستیم”.

متن بیانه که یک نسخه از آن در اختیار شبکه جهانی کلمه قرار گرفته است به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا وَلَقَدْ جَاء تْهُمْ رُسُلُنَا بِالبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم بَعْدَ ذَلِكَ فِي الأَرْضِ لَمُسْرِفُون

از اين روى بر فرزندان اسرائيل مقرر داشتيم كه هر كس كسى را جز به قصاص قتل يا [به كيفر] فسادى در زمين بكشد چنان است كه گويى همه مردم را كشته باشد و هر كس كسى را زنده بدارد چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است و قطعا پيامبران ما دلايل آشكار براى آنان آوردند [با اين همه] پس از آن بسيارى از ايشان در زمين زياده‏ روى مى كنند.

چند روزی است خبرهای ناگواری از منطقه کردنشین به گوش می رسد که قلب و وجدان هر صاحب وجدانی را به درد می آورد. متاسفانه بعد از واقعه جمعه های خونین زاهدان و خاش و شهادت بسیاری از هموطنان در سایر نقاط ایران عزیز، امروز مردم شریف منطقه کردنشین خصوصا مهاباد و شهرهای اطراف که در ۸ سال جنگ ایران و عراق همواره در مقابل دشمنان این مرز وبوم سینه سپر کرده بودند، مورد سرکوب و کشتار قرار گرفتند، در حالی که این مردم همواره از بی عدالتی ها و عدم آزادی رنج می بردند.
متاسفانه در این دو ماه که از اعتراضات مردم ایران می گذرد، هیچ واکنش درستی از طرف سران حکومتی مشاهده نکردیم و خواست همه علما و اندیشمندان این بوده که مسئولین صدای مردم را بشنوند و به خواسته های آنها تن بدهند. جواب اعتراض گلوله های جنگی و ماشین های نظامی سبک و سنگین نیست. هر روز شاهد خفه شدن فضای آزادی برای ملت هستیم، بازداشتی‌ های فله ایی، محروم کردن دانشجویان از تحصیل، صدور احکام اعدام برای معترضین و همچنین حمایت نمایندگان مجلس ( که باید نمایندگان مردمی باشند که روزی برای رای دادن آنها خود را به هر آب و آتشی می زدند) از صدور احکام اعدام، ضرب و شتم و تیراندازی پاسخ درستی به اولیه ترین خواسته های مردم نیست.
نیروهای نظامی که از فرزندان همین آب و خاک هستند باید در مقابل هموطنانشان سعه صدر نشان دهند و بدانند که سرکوب و تیراندازی، ایجاد رعب و وحشت توان ایستادگی در برابر مردمی که برای ابتدایی ترین خواسته های خود به پا خواسته اند را ندارد.
بنده هرگونه سرکوب و کشتار هموطنان عزیز در هر نقطه از کشور را به شدت محکوم کرده و از خداوند متعال برای مجروحین طلب شفای عاجل و مستمر و برای شهداء رفع درجات و برای خانواده های این عزیزان صبر و اجر را مسئلت دارم.

(مولانا) سیدمحمد فاضلی موحد
رئیس شورای علمای اهل سنت تایباد
دوم آذرماه ۱۴۰۱

دکمه بازگشت به بالا