اخباراقتصادی

بالا رفتن شدید تورم، کمبود اقلام دارویی؛ بسیاری از داروخانه‌ها در حال ورشکستگی هستند!

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: بسیاری از داروخانه‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی پیش آمده در حال ورشکستگی هستند.

محمدرضا افخمی درباره تعطیلی و ورشکستگی داروخانه‌ها بیان کرد: داروخانه‌ها از سایر اقشار و اصناف جامعه جدا نیستند و آن‌ها هم وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند. در حال حاضر اقتصاد داروخانه‌ها خراب است و در آستانه تعطیلی قرار دارند. اگر وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند، در آینده نزدیک شاهد تعطیلی داروخانه‌ها خواهیم بود.

وی افزایش تعداد داروخانه‌ها، بالا رفتن شدید تورم، کمبود اقلام دارویی، افزایش مالیات، اجاره‌های سنگین واحدهای تجاری، افزایش هزینه قبوض برق را از جمله عوامل ورشکستگی داروخانه‌ها برشمرد.

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی ادامه داد: شاید وضعیت برخی داروخانه‌ها که در موقعیت مناسبی قرار دارند، بهتر باشد اما بسیاری از همکاران ما در حال ورشکستگی و با ادامه این شرایط مجبور به تعطیلی و واگذاری هستند. البته تعطیلی در داروخانه‌ها بیشتر به معنای واگذاری است؛ زمانی که دخل و خرج داروخانه متعادل نباشد، داروخانه را به یک فرد تازه‌نفس واگذار می‌کنند و اگر آن فرد با ترفندی توانست سود بیشتری کسب کند که فعالیتش را ادامه می‌دهد وگرنه او هم مجموعه خویش را واگذار می‌کند.

وی درباره افزایش قیمت داروها و سود داروخانه‌ها تصریح کرد: زمانی که دارو گران‌تر می‌شود، سود داروخانه کاهش پیدا می‌کند چرا که نحوه قیمت‌گذاری داروها در شورای عالی به این صورت است که با افزایش قیمت دارو، سود کمتری به آن تعلق می‌گیرد.
افخمی افزود: یک دارو در زمان ارزانی‌اش ۲۰ درصد سود داشت اما حالا سود آن به ۱۶، ۱۵ و حتی ۱۰ درصد رسیده است.

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی در پاسخ به سوالی مبنی بر توزیع سهمیه‌بندی برخی داروهای رایج مانند قرص سرماخوردگی، استامینوفن، آموکسی‌سیلین، آب مقطر و سرنگ عنوان کرد: در اردیبهشت ماه این موضوع را پیش‌بینی و به مدیران کشوری هم منتقل کرده بودیم اما آقایان گوش نکردند. این اتفاق کاملا قابل پیش‌بینی بود و متاسفانه به دلیل مشکلات مدیریتی در وزارتخانه اتفاق افتاد.

دکمه بازگشت به بالا