اخباراهل سنت

مگر مردم بلوچستان جدای از مردم ایران هستند؟؛ ادامه واکنش‌ها به جمعه خونین خاش

شبکه کلمه/ در ادامهٔ واکنش‌های اعتراضی به جمعه خونین شهرستان خاش که منجر به کشته‌شدن دست‌کم ۱۶ نفر و زخمی‌شدن ده‌ها تن دیگر شد، شماری دیگر از علما، ائمه جمعه و اساتید مدارس دینی اهل‌سنت کشور این جنایت را محکوم و همدردی خود را با خانواده‌های شهدا و مجروحین اعلام کردند.

مدیریت و جامعۀ مدرسین حوزه علمیه احناف خواف، در بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف شدید از حوادث خونین اخیر در زاهدان و خاش، مراتب تسلیت و همدردی خویش را با خانواده‌های شهدا و مجروحین این حوادث اعلام و بر لزوم «شناسایی و مجازات عاملان و آمران این واقعات تلخ» تاکید کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «قطعاً رفع ظلم و تبعیض، برقراری عدالت، و برخورد و مجازات با مسبّبان این حوادث، تنها راه برون‌رفت از وضعیت فعلی است.»

مولانا عبدالرشید شه‌بخش، امام‌جمعه اهل‌سنت زابل نیز ضمن محکوم‌کردن «جنایت هولناک» در خاش، برای شهدای این حادثۀ خونین رفع درجات و برای مجروحین شفای کامل را از پروردگار متعال مسئلت کرد. در بخشی از بیانیۀ امام‌جمعه زابل آمده است: «چرا و به چه قانون و جرمی این تعداد از جوانان و کودکان که مانند سایر مردم کشور شعار داده و علیه مشکلات مختلف فریاد بلند کردند، کشته می‌شوند؟! آیا جواب شعار و پرتاب سنگ، کشتن است؟! مگر مردم بلوچستان جدای از مردم کشور (ایران) هستند؟! جا دارد انسان به‌خاطر این ظلم، خون گریه کند.»

جامعه مدرسین و طلاب حوزه علمیه دارالعلوم حقانیه ایرانشهر نیز ضمن محکوم‌کردن جنایت خونین خاش، با صدور بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: «حادثه‌ای تلخ و ناگوار که در یک تجمع اعتراضی مدنی، پاسخ شعارها و خواسته‌های به‌حق مردم، جوابی جز رگبار گلوله جنگی نداشت که متاسفانه در این حادثه، تعداد زیادی از هم‌وطنان ما به درجه رفیع شهادت رسیدند. باید از مسئولین کشوری پرسید که بر اساس کدامین قوانین و مقررات جهانی، پاسخ اعتراض مدنی، رگبار گلوله است؟! براساس کدامین عقل و منطق و انسانیت، جواب اعتراض، به خاک و خون غلتیدن است؟!»

مدرسین حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد در واکنش به جنایت خونین خاش بیانیه ای صادر کردند. در این بیانیه با اشاره به «موج اعتراضات مردمی» در سراسر کشور، آمده است: «انتظار می‌رفت مسئولین امر از همان ابتدا صدای ملت را بشنوند و به دنبال راه‌ چاره‌ای برای برآورده ساختن خواسته‌های مشروع و قانونی آنان و برون‌رفت از اوضاع کنونی باشند، اما متاسفانه نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه در برابر شعارهای اعتراضی در شهرهای گوناگون ازجمله زاهدان و خاش بر روی آنان آتش گشوده شد و ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.»

همزمان مولانا سید عبدالصمد ساداتی امام جمعه اهل سنت سراوان به همراه جمعی از علمای سراوان با حضور در شهرستان خاش، جنایت خونین خاش را محکوم و با بازماندگان اظهار همدردی کردند.

از سویی دیگر امروز جمعی از بستگان درجۀ یک خانواده‌های شهدای جمعۀ خونین زاهدان با مولانا عبدالحمید و دیگر اساتید برجستۀ دارالعلوم زاهدان در مسجد مکی زاهدان دیدار و گفت‌وگو کردند.

دکمه بازگشت به بالا