اخباراهل سنت

ادامه محکومیت جمعه خونین خاش توسط احزاب سیاسی، علما و مدارس دینی

به گزارش شبکه کلمه، شماری از احزاب سیاسی، علماء و مدارس دینی اهل‌سنت با صدور بیانیه‌هایی جداگانه، فاجعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ در شهر خاش را که منجر به شهادت و مصدومیت ده‌ها تن از نمازگذاران الخلیل خاش شد، را به شدت محکوم کردند.

در این راستا، مرکز همکاری احزاب کردستان ایران در محکومیت کشتار معترضان بلوچ در شهر خاش اطلاعیه صادر کرد؛این اطلاعیه با اشاره به اینکه در اعتراضات شهر خاش در سیستان و بلوچستان بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای سرکوبگر به تظاهرکنندگان متاسفانه شماری از مردم بیدفاع شهید و تعدادی نیز زخمی شدند، نوشت: مرکز همکاری احزاب کردستان ایران این جنایت جدید جمهوری اسلامی را به شدت محکوم کردە و مراتب تسلیت خود را به خانواده جانباختگان و مردم بلوچ ابراز داشته و امید بهبودی عاجل را برای افراد زخمی خواستار است.

این بیانیه افزود: ما مردم کوردستان پشتیبانی مجدد خود را از اعتراضات مردمی در بلوچستان و سایر نواحی ایران اعلام داشتە و بر این باوریم کە جمهوری اسلامی ایران در واپسین روزهای عمر خود می باشد، به همین دلیل خواستار وسیعتر شدن اعتراضات مردمی در سراسر ایران تا سرنگونی رژیم می‌باشیم.

در همین حال، مولانا عبدالحمید هم با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکومیت شدید «جنایت خونین» در شهر خاش و ابراز تأسف از شهید و زخمی‌شدن ده‌ها تن از جوانان و نوجوانان در این حادثه، نوع برخورد با اعتراضات مردمی در سیستان‌وبلوچستان را «بیانگر عمق ظلم و تبعیض» در حق مردم این استان دانستند.

از دیگرسو، مولانا محمدحسین گرگیج با صدور بیانیه‌ای کشتن و زخمی‌کردن ده‌ها تن از مردم در شهرستان خاش را «جنایت بزرگ» توصیف کرد و ضمن محکوم‌کردن شدید این اقدام، خاطرنشان ساخت: «جمعه خونین زاهدان با سوءمدیریت در جمعه‌ای دیگر و این‌بار در شهرستان خاش تکرار شد.

در همین حال، کاک حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان نیز در بیانیه‌ای، از «تکرار سناریوی قتل و خشونت» انتقاد کرد و نوشت: «بعد از جنایتِ کشتارِ بی‌رحمانۀ نمازگزاران اهل‌سنت در روز جمعه هشتم مهرماه گذشته در شهر زاهدان که منجر به شهادت قریب به یکصد نفر و زخمی‌شدن بیش از سیصد تن گردید، این‌بار نیز در روز جمعه ۱۳ آبان‌ماه در شهرستان خاش سناریوی قتل و خشونت تکرار شد و بیش از ۱۶ تن شهید و صدها نفر مجروح گردیدند.»

در همین راستا، مولانا سید محمد فاضلی موحد، رئیس شورای علمای اهل‌سنت تایباد، مولوی حافظ عبدالغفار نقشنبدی، امام جمعه موقت راسک، مولوی حسن سرکوهی، امام جمعه اهل سنت مسجدجامع توحیدمشهد، جامعه مدرسین و طلاب حوزه علمیه عین‌العلوم گُشت سراوان و جامعه مدرسین حوزه علمیه انوارالحرمین پشامگ نیز با انتشار بیانیه‌های جداگانه فاجعه جمعه خونین خاش را محکوم کردند.

گفتنی است که صفحه رسمی مسجد جامع الخلیل خاش در گزارشی نوشته است که با توصیه‌ی مولانا محمد عثمان، نمازگزاران الخلیل خاش در حین راهپیمایی مسالمت آمیز اعتراض می کردند که با شلیک مستقیم مأمورین لباس شخصی و نیروهای انتظامی مواجه شدند، که همه کشته و زخمی‌ها از قسمت سر و سینه مورد اصابت گلوله جنگی قرار گرفته‌اند. در این فاجعه دستکم ۱۹ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

دکمه بازگشت به بالا