اخباراهل سنت

گزارشی از خیزش روز گذشته در بلوچستان؛ ده‌ها معترض کشته، زخمی و بازداشت شدند

شبکه کلمه/ روز گذشته، شهروندان بلوچ در اعتراض به جمعه خونین زاهدان، در نقاط مختلف بلوچستان دست به تجمع اعتراضی زدند.

این اعتراضات مسالمت‌آمیز؛ اما با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی- امنیتی به خشونت کشیده شد.

معترضان بلوچ پس از پایان نماز جمعه در خاش تجمع کردند. در مقابل نیروهای نظامی و امنیتی با تیراندازی مستقیم به سمت معترضان، ده‌ها تن را کشتند و زخمی کردند.

تعدادی از خبرگزاری هایی که اخبار نقض حقوق بشر در سیستان و بلوچستان را پوشش می دهند، هویت ۱۱ تن از شهدای دیروز خاش را احراز نموده اند. در میان آنها یک کودک ۱۴ ساله نیز حضور دارد.
دیروز بجز خاش، زاهدان نیز صحنه اعتراضات مردمی بود.

معترضان زاهدانی شعارهایی از قبیل “مرگ بر دیکتاتور”، “مرگ بر خامنه‌ای” و “مرگ بر بسیجی” سر دادند. نیروهای نظامی و امنیتی در زاهدان نیز با گلوله‌های جنگی به سمت معترضان تیراندازی کردند که بر اثر آن، شماری از معترضان مجروح شدند.

گزارش شده است نیروهای نظامی با یورش به سمت معترضان زاهدانی، شماری از آن‌ها را پس از ضرب و جرح مورد بازداشت قرار داده‌اند.

معترضان بلوچ‌ همچنین در شهرستان‌های سرباز و راسک در اعتراض به جمعه خونین زاهدان به خیابان‌ها آمدند و شعار “مرگ بر دیکتاتور” سر دادند. نیروهای نظامی اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و تیراندازی به سمت معترضان کردند.

معترضان راسک همچنین محور ترانزیتی سرباز_چابهار را در روستای فیروزآباد راسک مسدود کردند.

مردم سراوان هم پس از ادای نماز جمعه به اعتراضات پیوستند. اعتراضات مردم سراوان با دخالت و تیراندازی نیروهای نظامی به خشونت کشیده شد. نیروهای نظامی همچنین به سمت نمازگزاران حاضر در مسجد تیراندازی کردند و گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

شهروندان ایرانشهر نیز پس از ادای نماز جمعه در مسجد نور این شهر، به اعتراضات پیوستند. نیروهای نظامی چند معترض بلوچ را در ایرانشهر بازداشت کردند که هویت یک نفر از آن‌ها “حامد رئیسی” عنوان شده است.

امروز در برخی از خبرگزاری‌ها تصاویری از اعزام نیروهای سرکوبگر رژیم حکومت به سمت خاش دیده می شد.

دکمه بازگشت به بالا