اخباراهل سنت

اعتراض به عمق ظلم‌ها و تبعیض‌ها؛ مولانا عبدالحمید جنایت خونین در خاش را محکوم کرد

شبکه کلمه/ مولانا عبدالحمید با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکومیت شدید «جنایت خونین» در خاش و ابراز تأسف از کشته و زخمی‌شدن ده‌ها تن از جوانان و نوجوانان در این حادثه، نوع برخورد با اعتراضات مردمی در سیستان‌وبلوچستان را «بیانگر عمق ظلم و تبعیض» در حق مردم این استان دانستند.

آقای عبدالحمید گفت: در این حادثه که بنا بر اخبار محلی تاکنون دست‌کم ۱۶ شهید و ده‌ها زخمی برجای گذاشته است، تعدادی از نوجوانان و جوانان در مقابل فرمانداری شهرستان خاش تجمع کرده و شعارهایی داده و اقدام به پرتاب سنگ نموده‌اند که مورد هدف مستقیم گلولۀ جنگی قرار گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید اظهار داشت: فاجعۀ خونین امروز در خاش و نیز کشتار جمعه خونین در زاهدان، بیانگر عمق ظلم‌ها و تبعیض‌هایی است که در گذشته بارها نسبت به آنها هشدار داده شده است.

بنده ضمن محکوم کردن شدید این جنایت، ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های شهدا و مجروحان این حادثه، برای شهدای فاجعه خونین خاش رفع درجات و برای مجروحان بهبودی کامل را از پروردگار مسئلت دارم.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ نیز با بیان اینکه اکثریت مردم ایران ناراضی هستند، گفت: «اگر قبول ندارید با حضور ناظران بین المللی یک رفراندوم بگذارید و نتیجه آن را بپذیرید.»
آقای عبدالحمید گفت: «ملتی را که ۵۰ روز است در خیابان‌ها اعتراض می‌کند، نمی‌توانید با کشتن و زندان و زدن، عقب برانید.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به «جمعه خونین» زاهدان گفت: «ظرف چند ساعت کشته‌های ما با تمام کشور ایران برابر شد.»

وی با انتقاد از «امنیتی کردن کشور»، «نبود آزادی» را دلیل انقلاب سال ۵۷ ایران دانست و گفت: «همه مقامات و مسئولان حتی بالاترین مسئولیت کشورهم مشروعیت خود را از همین ملت گرفته است.»

او پیش از این علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را به عنوان کسی که فرماندهی کل قوای نظامی کشور را در دست دارد، در برابر کشته شدگان جمعه یک ماه پیش زاهدان مسئول دانسته بود.

آقای عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه با بیان اینکه «می‌خواهید به زور ملت را به بهشت ببرید اما بدانید که نه شیعه به زور به بهشت می‌رود و نه سنی.» گفت: «به خواسته جمهور که اصل و محور است، تن بدهید.»

وی با انتقاد از پخش اعترافات تلویزیونی آن را دلیل « مشتعل شدن خشم مردم» عنوان کرد و درباره اعدام‌ها نیز گفت: «چه‌قدر به قوه قضاییه هشدار داده شد درباره این اعدام‌ها که خلاف سیره اسلام است. این اعدام‌ها را از کجا آوردید که هر چیزی را محاربه می‌دانید و برایش مجازات اعدام در نظر می‌گیرید؟ چه جوانانی برای مواد مخدر اعدام شدند. این‌ها به ضرر اسلام و ایران است.»

دیروز استان سیستان و بلوچستان شاهد اعتراضات گسترده مردمی بود.

دکمه بازگشت به بالا