اخبارحقوق بشر

ادامه بازداشت‌ها در تبریز؛ سینا یوسفی، فعال حقوق بشر بازداشت شد!

«سینا یوسفی»، وکیل و نایب رئیس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای آذربایجان شرقی، یک روز پس از انتشار توییتی درباره تشکیل «کمیته دفاع» از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری توسط وکلای تبریزی، بازداشت شد.

آقای یوسفی در توییتر نوشت که تنها در اعتراضات تبریز بیش از ۱۷۰۰ نفر توسط نهادهای امنیتی و انتظامی بازداشت شده‌اند.

سینا یوسفی، طی سال‌های گذشته وکیل شمار زیادی از بازداشت‌شدگان اعتراضات در تبریز و تهران بوده است. او همچنین یکی از وکلایی است که تاکنون به‌صورت رایگان به تعداد زیادی از فعالان مدنی آذربایجانی مشاوره داده است.
همزمان با ادامه بازداشت‌ها در تبریز، دیروز اردبیل صحنه رویارویی معترضان به قتل حکومتی یک دانش‌آموز دختر مدرسه شاهد بود.
فعالان پیشتر گزارش داده بودند که دانش آموزی به نام اسرا پناهی در اثر ضربات نیروهای امنیتی جان باخته است.

علی دایی اسطوره فوتبال ایران نیز روز شنبه ۲۳ مهر در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «سکوت ناشی از اعمال فشار حاکمیت در برابر اعتراضات و هتک حرمت به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که پایه های علمی و معرفتی خود را در این نهاد پرورش داده امروز منجر به تعرض به دانش آموزان بی گناه در مدارس و ضرب و شتم و ریختن خون یکی دیگر از دخترانم در زادگاهم گردیده، سکوتی که تاوان مرگ دارد و هر روز داغی دیگر بر دل جای جای ایرانم می نشاند که حکم خیانت به انسانیت و میهنم را دارد.»

گفتنی است، کماکان از سرنوشت تعدادی از بازداشت‌شدگان در تبریز اطلاعی در دست نیست. «آیسان آدی‌بیک»، دانشجوی دانشگاه مدنی تبریز و خواهرش «صدیقه آدی‌بیک» دانش‌آموز، روز چهارشنبه ۲۰مهر۱۴۰۱، همزمان با تجمع شماری از شهروندان تبریزی مقابل بنای تاریخی ارک بازداشت شده‌اند. این دو شهروند تبریزی از زمان بازداشت با خانواده خود تماس نگرفته‌اند و از داشتن وکیل محروم بوده‌اند.

همزمان مادر «عرفان زردهی»، یکی از دانشجویان بازداشت شده در تبریز، با حضور در دانشگاه محل تحصیل فرزندش، دانشگاه نبی اکرم، اقدام به تحصن تک‌نفره کرد. این مادر خشمگین، به‌صورت ضمنی «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی را «یزید» نامید و فریاد زنان گفت که برای دفاع از فرزندش تحصن کرده و از دانشجویان این دانشگاه خواست که در مقابل بازداشت معترضان سکوت نکنند. عرفان زردهی، دانشجوی دانشگاه نبی اکرم تبریز است. او روز ۳مهر۱۴۰۱ در تبریز بازداشت و طی این مدت از داشتن وکیل و امکان ملاقات با خانواده محروم بوده است.

دکمه بازگشت به بالا