اخباراهل سنت

جامعه مدرسین و طلاب عین العلوم گُشت، حادثه جمعه خونین زاهدان را محکوم کرد

به گزارش شبکه کلمه، جامعه مدرسین و طلاب عین العلوم گُشت با صدور بیانیه‌ای در واکنش به «جمعه خونین زاهدان» ( حادثه جمعه، هشتم مهرماه ١٤٠١)، شهادت و زخمی شدن مظلومانه شمار زیادی از نمازگزارانِ مصلای اهل سنت زاهدان را محکوم کرد.

این بیانیه، تیراندازی ماموران سرکوبگر را به سوی افراد عادی و بی‌سلاح را که برای نماز جمعه رفته بودند را کاری بسیار ناسنجیده و نامردانه توصیف کرد.

جامعه مدرسین و طلاب عین العلوم گُشت در بیانیه مذکوراز عامل یا عاملان این جنایت اعلام برائت کرده و از مسؤولان بلندپایه نظام جمهوری اسلامی خواستند که عاملان این حادثه را به صورت علنی و بی‌طرفانه محاکمه کرده و به اشدّ مجازات برسانند.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

بسم‌ الله الرحمن الرحیم
﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ﴾؛ خداوند متعال در قرآن کریم، مؤمنان را به عدالت دستور می‌دهد و از این برحذر می‌دارد که عداوت با قومی سبب شود که عدالت را کنار بگذارند، بلکه در هر حال باید عدالت را پیشه کنند که به تقوا نزدیکتر است و از خدا بترسند؛ زیرا خداوند از تمام اعمال آنها باخبر است.
حادثهٔ بسیار تلخ و ننگینی که در روز جمعه هشتم مهرماه ١٤٠١، منجر به شهادت و زخمی شدن مظلومانهٔ بسیاری از نمازگزارانِ مصلای اهل سنت زاهدان گردید، دل تمام انسان‌های آزادهٔ دنیا را به درد آورد. تیراندازی به سوی افراد عادی و بی‌سلاح آن هم با وجودی که با احساس امنیت برای نماز جمعه رفته بودند، کاری بسیار ناسنجیده و نامردانه بود که داغ بزرگی را بر دل‌های مردم نشاند به طوری که طبق تحقیقات به عمل آمده از شاهدان عینی و خانواده‌های داغدیده، تاکنون ٥٠ نفر شهید و بیش از ١٥٠ نفر زخمی وجود دارد که یکی از شهدا و چند تن از زخمی‌ها «زن» هستند.
انتظاری که در چنین مواقع حساسی از نیروهای نظامی و انتظامی می‌رود این است که مردم را دشمن و مجرم ندانند و صدای حق آنان را بشنوند و به جای پاسخ آنان با زور اسلحه، از صبر و شکیبایی و سیرهٔ پاک رسول اکرم صلی‌ الله علیه وسلم و ائمهٔ اهل بیت کار بگیرند. حتىٰ در اعتراضات سایر ممالک دنیا هم همین مرسوم است که مردم را طوری متفرق می‌کنند که کسی دچار آسیب جانی نشود. از مردم عزیز هم تقاضا می‌شود که در اعتراضات خویش جانب حق را رعایت کرده و از هرگونه ناامنی، خشونت و شعارهای توهین‌آمیز بپرهیزند.
جامعهٔ مدرسین و طلاب عین‌العلوم گُشت ضمن محکومیت شدید این حادثه، از عامل یا عاملان این جنایت اعلام برائت می‌کند و از مسؤولان بلندپایهٔ نظام جمهوری اسلامی می‌خواهد که عاملان این حادثه و هم‌چنین عاملان حوادثی را که منجر به این حادثه شد، به صورت علنی و بی‌طرفانه محاکمه کرده و به اشدّ مجازات برسانند و نیروهای مربوطه را توجیه کنند که برخوردشان با مردم، محترمانه و مشفقانه باشد.
در پایان، امیدواریم الله تعالىٰ شهدای این حادثه را با شهدای صدر اسلام محشور فرماید و مجروحان را شفای عاجل و کامل عنایت نماید و خانواده‌های داغدیده را صبر جمیل و اجر جزیل عطا فرماید.

 جامعهٔ مدرسین و طلاب عین العلوم گُشت، بلوچستان، ایران
دوشنبه ٦ ربیع‌الأوّل ١٤٤٤ه‍.ق./ ١١ مهر ۱۴۰۱ش.

دکمه بازگشت به بالا