اخبارپزشکی و سلامت

سرم در داروخانه‌های ایران سهمیه‌بندی شده است!

شبکه کلمه/ علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان در ایران از «سهمیه‌بندی» سِرُم در داروخانه‌های کشور به دلیل کمبود این قلم درمانی خبر داد.

وی روز پنج‌شنبه، ۲۴ شهریور، در مصاحبه با ایسنا ضمن تاکید بر ضرورت واردات سرم گفت که به دلیل کمبود در حال حاضر این دارو تنها در تعدادی از داروخانه‌های «منتخب» و «دولتی» توزیع می‌شود.

آقای فاطمی در ادامه از تولید روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بطری سرم متناسب با نیاز کشور خبر داد و دلیل کمبود فعلی آن را افزایش آمار بیماری‌های فصلی و گوارشی عنوان کرد و درباره افزایش نیاز در پی بازگشت «زائران اربعین» هشدار داد.

نایب رئیس انجمن داروسازان در ادامه با تاکید بر «ذخایر استراتژیک دارو» گفت که این ذخایر طی دو سال شیوع کرونا به صفر رسیده و در حال حاضر تنها به اندازه مصرف کشور موجود است.

در روزهای گذشته، گزارش‌های متعددی از کمبود سرم در بیمارستان‌ها و داروخانه‌های ایران منتشر شده است. از جمله روزنامه جام جم در گزارشی اعلام کرده بود که در برخی مراکز درمانی هزینه تامین سرم به صورت جدا از بیماران دریافت می‌‌شود و حدود سه تا چهار میلیون تومان به‌ عنوان هزینه تامین این دارو از بازار آزاد به هزینه عمل جراحی اضافه می‌شود.

محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سابق سازمان نظام پزشکی، نیز روز سه‌شنبه، ۲۲ شهریور، در توئیتی ضمن انتقاد از کمبود سرم و سهمیه‌بندی آن در بیشتر بیمارستان‌ها گفته بود: «حتی برای بیمارانی که نیاز به عمل جراحی دارند، سرم وجود ندارد.»

دکمه بازگشت به بالا