اخبارتازه های اجتماعی

روزانه ۱۵ نفر در ایران «اقدام به خودکشی» می‌کنند!

محمد‌علی محمدی، جامعه‌شناس و عضو کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی و توسعه می‌گوید: روزانه ۱۳ نفر در ایران اقدام به خودکشی می‌کردند و از سال ۱۳۹۹ این ۱۳ نفر تبدیل به ۱۵ نفر شده است. میانگین خودکشی در کشور ما ۶ است و میانگین جهانی ۵.۲ است.

به گزارش روزنامه اعتماد، وی با بیان اینکه طبق آمار پزشکی قانونی، جوانان قربانیان اصلی خودکشی‌اند و بیشتر خودکشی‌ها بین افراد ۱۵ تا ۳۵ ساله رخ می‌دهد، مدعی شد:‌ ایران در میان کشور‌های اسلامی در جایگاه سوم است و در جهان جایگاه پنجاه و هشتم را دارد.

طبق آمار وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۹، ۱۰۰ هزار نفر در ایران اقدام به خودکشی کردند که این میزان نیز رو به افزایش است.

همچنین اکبر علیوردی‌نیا، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه مازندران، با استناد به داده‌های پزشکی قانونی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸، درباره وضعیت اقدام به خودکشی و تعداد قربانیان در این بازه زمانی، با اشاره به رده‌های شاخص این گزارش‌ها اعلام کرد: «کمترین میانگین میزان خودکشی در بازه ۱۹ ساله مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۲.۳ و خراسان جنوبی با ۲.۷ و همچنین استان یزد است».
وی افزود: «بیشترین میزان خودکشی در بازه زمانی یاد شده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ با نرخ ۶.۲ در ۱۰۰ هزار جمعیت است. همچنین کمترین میزان نیز مربوط به سال‌های ۸۳ و ۸۶ با ۴.۲ در ۱۰۰ هزار جمعیت است. در این بازه زمانی میزان خودکشی در تهران، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، اصفهان، فارس، قزوین، قم، مرکزی، مازندران و گیلان روند افزایشی داشته است».
بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد که در آن تخمین‌هایی از متوسط طول عمر در کشورهای مختلف بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ میلادی آورده شده است، ایران از لحاظ میزان امید به زندگی ایران در رتبه ۵۸ جهان قرار دارد.

دکمه بازگشت به بالا