اخباراهل سنت

اختصاصی؛ تلاش نهادهای امنیتی برای اجرایی کردن طرح ساماندهی مدارس دینی اهل‌سنت در خراسان رضوی

گزارش های رسیده حاکی است که تلاش نهادهای امنیتی برای اجرایی کردن طرح ساماندهی مدارس دینی اهل‌سنت در استان خراسان رضوی، افزایش پیدا کرده است.

در همین راستا، یک منبع آگاه در ایران در گفتگو با شبکه کلمه اعلام کرد که در راستای “طرح ساماندهی مدارس دینی اهل‌سنت” پس از کش و قوس های فراوان بین مدارس اهل‌سنت و دفتر ولی فقیه در ۱۵ سال گذشته ، این دفتر سعی دارد برنامه‌های آموزشی خود را در قالب مصوبات شورای آموزش که اعضای آن را در جلسه‌ای چند ماه قبل در حوزه علمیه احناف خواف به زور و تحت فشار انتخاب کرد بر مدارس اجرا کند.

به گفته این منبع، دفتر ولی فقیه می خواهد چنین وانمود کند که ما دخالت نمی‌کنیم و مصوبات نمایندگان خود شما را اجرا می کنیم.

این منبع می افزاید: پس از رسانه‌ای شدن جلسه خواف، مدرسین انتخاب شده از ترس مردم اهل‌سنت از همکاری با دفتر ولی فقیه خودداری کردند، ولی اخیرا در جلسه‌ای در مدرسه فخرالمدارس تربت جام برای اینکه این مدرسین در بین مردم منفور نشوند برای خود تاییدیه‌ای با امضای همه مدیران گرفتند تا اگر مردم به همکاری‌شان با دفتر ولی فقیه اعتراض کنند تاییدیه مدیران را به عنوان مجوز همکاری نشان دهند.

پس از جلسه خواف جمعی با این برنامه مخالفت و اعلام کردند که دست به افشاگری خواهند زد.

این خبر در حالیست که در سال ۱۳۸۶ حکومت جمهوری اسلامی در سکوت خبری و دور از فضای رسانه ای‌ برای کنترل و تصرف کامل و مدیریت مدارس دینی اهل‌سنت طرحی موسوم به «طرح ساماندهی مدارس دینی اهل‌سنت» را کلید زد.

در آن زمان این طرح برای بیشتر مردم ناشناخته بود ولی آگاهان و ناظرانی بودند که به اهداف این طرح پی بردند و با آن به مخالفت پرداختند؛ چرا که نمونه تجربه شده آن را در کردستان دیده بودند و اصحاب مدارس و دلسوزان دین و مذهب را از عواقب خطرناک آن آگاه نمودند.

این طرح قبلاً با نام مرکز اسلامی غرب کشور در استان‌های غربی با موفقیت اجرا شده و مدارس اهل سنت را به تعطیلی کشانده بود و برای اثبات اهداف پشت پرده این طرح، همین نمونه آزمایش شده آن در غرب کشور کافی بود.

طرح مذکور در ابتدا با مخالفت علمای مستقل اهل سنت مواجه شده ولی حکومت با مقداری عقب‌نشینی تاکتیکی و کاستن از هیاهوی رسانه‌ای آن، در سکوت و خفا مرحله به مرحله آن را به پیش برد.

پیشتر بیش از ۵۰ مدرسه دینی اهل سنت در استان‏های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی، با ارسال نامه‌‏ های جداگانه به دفتر نهاد رهبری در امور اهل‏ سنت، مخالفت شدید خود را با اجرای طرح موسوم به “طرح ساماندهی مدارس دینی اهل‏سنت” و نیز دریافت هر گونه کمک از جانب نهادهای حکومتی اعلام کرده بودند.

امضاکنندگان نامه‌‏ ها، “طرح ساماندهی مدارس دینی اهل سنت” را دخالت در مسایل مذهبی تلقی نموده و آن را مغایر با اصل ۱۲ قانون اساسی و میثاق ملی کشور دانسته اند. آنها اعلام کرده‏ اند؛ کمافی‏ السابق نظارت دولت بر مدارس دینی را می‏ پذیرند، اما دخالت در امور مدارس و مساجد را هرگز.

لازم به اشاره است که حکومت فعالیت مدارس دینی اهل‌سنت را به شدت زیر ذره بین داشته و دارد و مدارس اهل سنت حق ندارند بدون هماهنگی دفتر نماینده ولی فقیه مشهد یا همان مرکز اسلامی مشهد و اداره اطلاعات یک جلسه کوچک برگزار کنند؛ به عنوان مثال،مدتی است که مدرسه اهل‌سنت شورک ملکی مشهد برای ساخت ساختمان کلاس حفظ خود به شدت تحت فشار دفتر ولی فقیه و اداره اطلاعات است و طی فرآیند فرمایشی دادگاه ،قسمتی از آن هم تخریب شده است.

دکمه بازگشت به بالا