اخباراهل سنت

مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته

چهارشنبه ، ۱۶ شهریور ۱۴۰۱/ به گزارش شبکه جهانی کلمه، مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته ی گذشته بدین قرار است:

۱-در حالیکه اخیرا علما و ریش سفیدان بلوچ مجددا خواهان آزادی مولانا فضل الرحمن کوهی امام جمعه اهل سنت پشامگ شده بودند ، ایشان ۱۱ شهریور برای تنها ۵ روز از زندان وکیل آباد مشهد به مرخصی اعزام شد.

۲-یسرا سلیمانی نابغه بلوچ برای ششمین بار قهرمان جهان شد،” این کودک بلوچ، ‌ اهل فَنُّوج در بلوچستان همچنین در مسابقات جهانی محاسبات ذهنی ریاضی ۲۰۲۱ که سال گذشته با حضور ۱۷ هزار دانش آموز از ٣٠ کشور جهان به صورت آنلاین برگزار شد در سطح خودش مقام اول را به دست آورده بود.

۳- ماموستایان و علمای مناطق کُردنشین، علمای اهل‌سنت خراسان جنوبی، علما و ائمه جمعه بلوچستان و سیستان، با صدور بیانیه‌‌های جداگانه حمایت خودشان را از اظهارات اخیر مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ اعلام کردند.

۴- شش زندانی بلوچ بنام‌های: “”عبدالغفور ریگی” اهل زاهدان، “عبدالخالق نارویی” اهل زاهدان، “سلیمان نارویی” اهل زاهدان “محمد زبیری” اهل میناب “محسن ” و “عین الله قنبرزهی” اهل زاهدان در زندان های زاهدان و میناب اعدام شدند.

۵- عدم نصب سامانه سیپاد بر روی کامیون و مینی‌بوس‌ها در شهرستان جاسک باعث قطعی سهمیه سوخت آنها شده است.

۶- یک سوخت‌بر بلوچ بنام «خورشید چاکری» که با موتورسیکلت خود مشغول سوخت‌بری بود در حال بازگشت به منزل بود توسط خودروی نیروهای نظامی زیر گرفته شد و جان باخت، همچنین سه شهروند بلوچ بنام‌های”:”نوراحمد صفرزایی” و “محسن و عبدالغفور شُهلی‌بُر “با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی در هیرمند و بزمان کشته شده اند.

۷-نیروهای نظامی بدون حکم قضایی به منزل مسکونی یک شهروند بلوچ در روستای گلچاه از توابع بخش کورین شهرستان زاهدان یورش برده و باعث ایجاد رعب و وحشت بین زنان و کودکان شده اند.

۸- «یحیی سُهرابزهی» زندانی سیاسی عقیدتی کمتر شناخته شده بلوچ بعد از تحمل ۱۶ سال تبعید در زندان قزوین، از این زندان آزاد شد.

۹- چهار شهروند سوختبر در شهرستان ریگان توسط ماموران نیروی انتظامی و سپاه بازداشت شدند.

۱۰-دهم شهریور ماه، زلزله ای به بزرگی ۳.۵ ریشتر شهر زاهدان و مناطق اطراف آن را لرزاند

دکمه بازگشت به بالا