اخباراقتصادی

کارگران ایرانی کمتر از نصف استانداردها گوشت مصرف می‌کنند

شبکه کلمه/ عضو هیات رئیسه اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی اعلام کرده که مصرف گوشت باتوجه به آمار میزان تقاضای بازار نسبت به سال گذشته ۱۰۰درصد کاهش یافته است. این آمارِ تکان دهنده، در کنار آمار مصرف سرانه سالانه ۳ کیلو گوشت قرمز در سال برای سه دهک فرودست جامعه (از جمله کارگران) باعث شده تا بیش از گذشته نسبت به کاهش سبد پروتئینی از سفره کارگران احساس خطر شود.

طبق آمار مرکز آمار ایران در انتهای سال گذشته، مصرف گوشت قرمز ایرانیان از ۱۳ کیلوگرم در سال ۱۳۹۰ به ۶ کیلو در سال ۱۴۰۰ رسیده و این آمار طی یکسال بعدی برای دهک‌های پایین به زیر ۳ کیلوگرم کاهش یافته است.

اگر متوسط مصرف گوشت سالانه یک کارگر باتوجه به گزارشات رسمی حدود ۳ کیلو گرم باشد، این به معنای رسیدن روزانه ۸.۲ گرم گوشت قرمز به بدن یک کارگر یا عضو سه دهک اول فرودست است و این میزان از نصف میزان ضروری مصرف متوسط گوشت در روز (۲۰ گرم) نیز کمتر است.

 به گزارش سازمان خوار و بار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) آمار سرانه مصرف گوشت قرمز در کره شمالی، تانزانیا و عراق و غنا از ایران بالاتر بوده و ایران در رده کشورهایی مانند یمن، نیجریه و گینه و هندوستان در زمینه مصرف گوشت قرمز قرار دارد.

دکمه بازگشت به بالا