اخبارحقوق بشر

حمله مجدد علی کریمی به مهدی تاج

سه متهم اعتراضات آبان خونین ۹۸ که ابتدا به اعدام محکوم شده بودند، با رای شعبه هم عرض به پنج سال حبس محکوم شدند.

بابک پاک نیا وکیل مدافع امیرحسین مرادی با اعلام این خبر در توییتر نوشت: حکم پرونده امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی از سوی شعبه هم عرض (شعبه ۲۳دادگاه انقلاب) صادر و به وکلا ابلاغ شد؛ پنج سال حبس تعزیری؛ که البته قابل تجدیدنظرخواهی است.
آقای پاک‌نیا یاد آور شده است: با توجه به میزان حبسی که تا کنون تحمل کرده‌اند، عملا مشمول آزادی مشروط خواهند شد.

دیوان عالی کشور شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ اعلام کرده بود که «اعاده دادرسی سه محکوم اعدامی حوادث آبان ماه در دیوان عالی کشور پذیرفته شد و پرونده مجددا در شعبه دیگری (هم عرض) رسیدگی می‌شود.»
در تاریخ حیات جمهوری اسلامی، آبان‌ماه به سبب آنچه «خونین‌ترین سرکوب معترضان» نامیده شده، رنگ خون به خود گرفته است.

آبان ۱۳۹۸ و به دنبال اعلام افزایش ناگهانی و سه برابری بهای بنزین، اعتراض‌های گسترده‌ و پردامنه‌ای تقریبا در سراسر کشور آغاز شد. مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی می‌گویند که دست‌کم ۳۰ استان شاهد اعتراض‌هایی بودند که از بنزین شروع شدند و البته خیلی زود کل ساختار جمهوری اسلامی و شخص رهبر جمهوری اسلامی را نشانه گرفتند.
خبرگزاری «رویترز» طی گزارشی از «بی‌قراری علی خامنه‌ای» در جلسه روز ۲۶ آبان‌ماه با مقامات ارشد امنیتی و دولتی خبر داد که به دستور او برای دست زدن به «هر کاری» برای «متوقف کردن» اعتراض‌های گسترده منتهی شد.

خبرگزاری رویترز همچنین از کشته شدن دست‌کم ۱۵۰۰ معترض در جریان این اعتراضات خبر داده است. در میان کشته‌شدگان نام دست‌کم ۲۸ کودک و نوجوان کمتر از ۱۸ سال دیده می‌شود.
لازم به ذکر است، انتشار این خبر در میان شهروندان ایرانی موجی از مسرت و خوشحالی را ببارآورده است.
با این وجود تعدادی دیگر از کاربران شبکه های اجتماعی با ذکر این خبر، یادی از نوید افکاری کشتی‌گیر ایرانی کرده اند که به دلیل شرکت در اعتراضات مرداد ۹۷ در شیراز اعدام شد.

دکمه بازگشت به بالا