اخبارسیاسی

سخنگوی وزارت خارجه در مورد پاسخ ایران: یک وجه درخواستی ما، بحث آژانس است، وجه دیگر لغو تحریم هاست

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران جزئیاتی از تضمین درخواستی ایران از آمریکا در مذاکرات احیای برجام ارائه داد.

او گفت: پاسخ ما به لحاظ محتوا با دو هدف اساسی صورت گرفت، یکی اینکه ما تلاش کردیم از بندهای دریافتی از طریق هماهنگ کننده ابهام زدایی کنیم و تلاش کردیم متن را شفاف کنیم.

او ادامه داد: این امر با هدف پایدار کردن توافق احتمالی آتی صورت گرفت. به این معنا که در صورت شکل گیری توافق از سوء تفسیرهای احتمالی آتی که می‌تواند روند اجرای توافق را با اخلال مواجه کند پیشگیری کنیم.
کنعانی افزود: مهمترین بحث مورد نظر ما بحث تضمین‌هاست. اگر چارچوب تضمین محکم نباشد در هر زمانی ممکن است شاهد اتفاقات ناگوار در ارتباط با توافق باشیم.
سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه به موضوع خروج دولت آمریکا و عمل نکردن طرف‌های اروپایی به تعهداتشان اشاره کرد.
ناصر کنعانی سپس افزود: موضوع تضمین دو وجه دارد یک وجه آن تضمین لغو تحریم هاست به گونه‌ای که ایران از منافع اقتصادی برجام به صورت کامل بهره‌مند شود، و دیگری موضوع هسته ای است و دور کردن آژانس از رفتار و بازی های سیاسی.

او همچنین گفت: بحث تضمین برای ایران مهم است هم در حوزه انتفاع اقتصادی و رفع تحریم‌های اقتصای و هم در رفع مشکلات مرتبط با همکاری های شفاف و قانونی و سازنده ایران با آژانس.
پیش ازین آمریکا گفته است: ایران نباید توافق بر سر احیای برجام را به بسته شدن پرونده تحقیقات در مورد آثار اورانیوم در مراکز هسته‌ای مشکوک آن کشور مشروط کند.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه، ششم ژوئن بار دیگر جمهوری اسلامی را متهم کرد که به برخی از پرسش‌های این نهاد، از جمله درباره منشاء مواد رادیواکتیو کشف شده در سه مکان اعلام نشده پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای نداده است.

دکمه بازگشت به بالا