اخبارسیاسی

مقتدی صدر از زائران ایرانی خواست به قوانین عراق پایبند باشند

رهبر جریان صدر عراق با تأکید بر عدم سردادن شعارهای سیاسی در مراسم اربعین حسینی، از دولت محلی خواست تا مأموریت تأمین امنیت این مراسم را به نیروهای امنیتی منحصر کند.

او گفت: به حشد الشعبی و سرایا السلام اجازه داده نشود تا امنیت این مراسم را تأمین کنند.

این روحانی رهبر پرنفوذ شیعیان عراق در پیامی به زبان فارسی از زائران ایرانی خواست به قوانین عراق احترام بگذارند. رسانه‌های ایران این اظهارات را عجیب توصیف کرده اند.

مقتدی صدر همچنین با اشاره به افزایش هرساله زوار اربعینی گفت که عراق باید متناسب با ظرفیت و توان خود زوار پذیرش کند.
جمهوری اسلامی پس از سقوط حکومت صدام حسین، شهروندان ایرانی را برای سفر به عراق در روز اربعین به طور فزاینده تشویق کرده تا از جمعیت حاضر در این مراسم برای نشان دادن میزان نفوذ خود در عراق استفاده کند.
به عنوان نمونه، دولت ایران روز شنبه در تازه‌ترین تلاش برای تشویق شیعیان برای حضور در مراسم «پیاده‌روی اربعین» اعلام کرد که در مسیر کربلا به نجف اینترنت رایگان ارائه خواهد کرد.
رهبر جریان صدری‌های عراق که مخالف نفوذ جمهوری اسلامی در این کشور است همچنین از دولت عراق خواست همانند عربستان سعودی و ایران، «خارج از توان» خود به زائران خارجی اجازه ورود به کشور ندهد.
صدر همچنین خطاب به شهروندان عراقی نوشت که «از درگیری اجتناب کنند» و «شعارهای حزبی، شبه‌نظامی، یا حشدالشعبی یا جریان [صدر] را مطرح نکنند».
درگیری‌های اخیر در عراق که حدود سی کشته برجای گذاشت، در آستانه برگزاری مراسم اربعین موجب شد که جمهوری اسلامی مرزهای ایران و عراق را ببندد، اما بلافاصله حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، وعده داد که «اربعین امسال باشکوه‌تر از همیشه» خواهد بود.
با وجود عقب‌نشینی هواداران مقتدی صدر از منطقه سبز بغداد و فروکش کردن درگیری آنان با نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت ایران، هنوز جو سیاسی و امنیتی عراق ملتهب است.
روز جمعه بار دیگر صدها عراقی معترض در بغداد تظاهرات کردند و خواستار تغییر اساسی در نظام سیاسی کشور شدند.
نزدیک به یک سال پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق، دولت جدید این کشور هنوز تشکیل نشده است.

دکمه بازگشت به بالا