اخبارتازه های اجتماعی

سخنگوی فراجا: هزینه نگهداری سارق در زندان ۱۰ میلیون و هزینه پیشگیری از سرقت ۵ میلیون!

سخنگوی فراجا با اشاره به افزایش میزان سرقت‌های خرد، می‌گوید: هزینه نگهداری سارقان، ماهانه به طور میانگین حدود ۱۰ میلیون تومان است و این در حالیست که می‌توان با نصف این مبلغ اقدامات موثرِ پیشگیرانه انجام داد.

سردار مهدی حاجیان در سومین نشست شورای عالی صبر اظهارداشت: فرماندهی انتظامی ساختاری را برای صلح و سازش و میانجیگری تعریف کرده است.

طبق آمارهای رسمی، در پنج سال گذشته میزان سرقت در ایران بیشتر از چهار برابر شده است.
آقای حاجیان ادامه داد: اکنون ۱۰۳۳ کلانتری مجهز به دایره مشاوره و مددکاری است و این کارشناسان تحصیلات روانشناسی و علوم اجتماعی دارند و سعی بر این است که مراجعه‌کنندگان را به سمت سازش و صلح سوق دهند.

سخنگوی فراجا تصریح کرد: سرقت یک آسیب اجتماعی است و برخی افراد برای امرار معاش چاره‌ای جز سرقت ندارد به عنوان مثال معتادان متجاهر چاره‌ای جز سرقت ندارند و از این رو سرقت‌های خرد افزایش یافته و این موضوع باعث تنش‌های اجتماعی و کاهش احساس امنیت می‌شود.

وضعیت دشوار اقتصادی منجر به افزایش سرقت در ایران شده است. پیش از این در سال ۹۹ علیرضا لطفی، رئیس وقت پلیس آگاهی تهران بزرگ به ایلنا گفته بود ۵۰ درصد سرقت‌های ایران سرقت‌اولی هستند و به عبارتی سارقان برای اولین بار دست به سرقت زده‌اند.
او تأکید کرده که شرایط اقتصادی روی رشد سرقت‌ها تأثیر گذاشته و این «حرفی بیهوده» است که گفته شود شرایط اقتصادی بر میزان جرم و جنایت بی‌تأثیر است.
گزارش‌های آماری تازه نشان می‌دهد که ارتباط معناداری بین افزایش نرخ تورم و شمار سرقت‌ها در ایران وجود دارد. براساس گزارش بانک مرکزی نرخ تورم در سال ۹۵ تک‌رقمی و ۹ درصد اعلام شد و مرکز آمار ایران نرخ تورم سال ۱۴۰۰ را ۴۰.۲ درصد دانست. در واقع در بازه زمانی پنج سال نرخ تورم حدود ۴.۴ برابر شده و میزان سرقت در این بازه زمانی حدود چهار برابر افزایش داشته است.
گزارش سالنامه آماری مرکز آمار ایران حاکی از آن است که شمار سرقت‌های سال ۹۵ حدود ۳۴۳ هزار و ۴۲۵ فقره بوده که در سال گذشته و بنا به اعلام قوه قضائیه شمار سرقت‌ها به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار فقره رسیده است.
عبور سرقت‌های ایران از یک میلیون فقره در سال در حالی است که حدود ۱۵ سال پیش شمار سرقت‌ها فقط حدود یک‌دهم میزان فعلی بوده است.

دکمه بازگشت به بالا