اخبارسیاسی

سخنگوی بورل: در حال بررسی پاسخ ایران در مذاکرات هستیم

شبکه کلمه/ سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تایید دریافت نظرات ایران در مورد پاسخ آمریکا به متن پیش‌نویس توافق احتمالی احیای برجام، تصریح کرد که طرف‌های مذاکره کننده در حال بررسی متن پیشنهادی و مسیر پیش‌رو هستند.

پیتر استانو در بیانیه‌ای اعلام کرد که پاسخ ایران بین اطراف مذاکره کننده توزیع شده است.

وی افزود که بر همین اساس تمام طرف‌های مذاکره کننده سرگرم بررسی پاسخ ارائه شده هستند. به گفته این مقام اروپایی، «مسیر پیش‌رو مانند همیشه با تمام مشارکت کنندگان برجام و ایالات متحده بحث خواهد شد.»

به نوشته پولیتیکو، واکنش منفی دولت بایدن و همچنین ناخشنودی منابع اروپایی از پاسخی که روز دهم شهریور از ایران دریافت کردند، نشان می‌دهد که احیای برجام، برخلاف امیدواری‌های اخیر و با وجود مذاکراتی که یک سال و نیم در جریان بود، فعلا قریب‌الوقوع نیست.

به نوشته پولیتیکو، مشخص نیست که مذاکرات ایران و آمریکا تا چه زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد.

«یک دیپلمات اروپایی» نیز ضمن موافقت با «ارزیابی منفی آمریکا» از نامه دریافتی از ایران، به پولیتیکو گفت پاسخ تهران «غیر منطقی» است. دومین دیپلمات نیز به این سایت گفت جواب تهران «اصلا خوب به نظر نمی‌رسد».

همچنین سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه ۱۱ شهریور در واکنش به پاسخ تازه ایران به نظرات ایالات متحده در خصوص متن پیشنهادی اتحادیه اروپا گفته است، ایران نباید احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام را به تعهدات پادمانی خود مشروط کند.

وزارت امور خارجه ایران، بامداد جمعه اعلام کرد، جمهوری اسلامی پاسخ به نظرات آمریکا در ارتباط با متن پیش‌نویس توافق احتمالی را با «رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات» برای اتحادیه اروپا ارسال کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که ایران در پاسخ تازه خود به نظرات آمریکا شرط احیای توافق هسته‌ای را بسته شدن پرونده پادمانی مربوط به کشف ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده، دانسته است.

کارین ژان پی‌یر٬ سخنگوی کاخ سفید، اظهار داشت: « نباید اجرای دوباره برجام به تحقیقات مرتبط با تعهدات قانونی ایران بر اساس معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای مشروط شود.»

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرده است: «در مورد تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی که به مسائل پادمانی مربوط می‌شود، موضع ما کاملاً واضح است. ایران باید (به پرسش‌های آژانس) پاسخ دهد.»
او در ادامه گفت٬ زمانی که مدیر کل آژانس به شورای حکام گزارش دهد که مسائل باقی‌مانده شفاف‌سازی و حل و فصل شده‌اند، انتظار می‌رود که موضوع ایران از دستور کار آژانس خارج می‌شود، ولی قبل از (گزارش مدیرکل چنین امری) رخ نخواهد داد.

دکمه بازگشت به بالا