اخباراهل سنت

مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته

چهارشنبه ، ۹ شهریور ۱۴۰۱/ به گزارش شبکه جهانی کلمه، مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته ی گذشته بدین قرار است:

 ۱-نیروهای نظامی دو کودک بلوچ را در شهرستان زاهدان بازداشت کردند، هویت این دو کودک با فامیلی “شه بخش” و فرزندان عبدالرشید و محمد امین، اهل روستای نعمت آباد پیرسوران از توابع شهرستان زاهدان عنوان شده است.

 ۲- ائمه جعمه بلوچستان نسبت به کاهش سهمیه سوخت خودروها در بلوچستان انتقاد کرده و واکنش نشان دادند.

۳- یک شهروند بلوچ بنام “موسی امیری” فرزند علی اهل سیریک که حدود سه ماه پیش توسط ماموران اطلاعات سپاه در شهرستان سیریک بازداشت شده بود، همچنان از سرنوشت و محل نگهداری وی اطلاعی در دسترس نیست.

 ۴- چند خودرو از نیروهای نظامی مرصاد با یورش به روستاهای چاه احمد و قلعه بید از توابع خاش اقدام به محاصره این مناطق و ایجاد ایست و بازرسی‌های سیار در مسیرهای اصلی و فرعی نمودند.

 ۵- یک قلاده پلنگ در بخش کیشکور شهرستان سرباز به شش تن از اهالی یک روستا حمله کرد. بنابر گزارش رسیده، وضعیت جسمانی سه تن از زخمی‌ها وخیم گزارش شده است.

 ۶- چهار زندانی بلوچ بنام‌های “غلامرضا کاظمی” ۴۴ ساله و “رضا زحمتی” ۳۵ ساله، هر دو اهل زابل، «رحیم قنبرزهی» فرزند غلامشاه، ۴۰ ساله، « مجتبی خادمی نژاد» حدودا ۳۷ ساله و “سعید سابکی، ۲۷ ساله فرزند میردر، اهل ایرانشهر” در زندان‌های، شیراز، بندرعباس و زابل اعدام شدند.

 ۷- سه شهروند بلوچ بر اثر گازگرفتگی در منوجان، جان باخته و یک تن دیگر مصدوم شد.

 ۸- مقامات قضایی و نظامی با وجود درخواست‌های مکرر مبنی بر آزادی مشروط مولانا فضل الرحمن کوهی با گذشت بیش از یک هزار روز زندان ممانعت می‌کنند.

۹-در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای سپاه جبر آباد دلگان در محدوده چاه کمال آبگرم بزمان و نزدیک معدن دو نفر از عشایر آن منطقه بنام های «محسن شهلی‌بر» فرزند نبی بخش، ۲۲ ساله و «عبدالغفور شهلی‌بر»فرزند ابراهیم ۲۵ کشته شدند.

 ۱۱- پنج تن از ورزشکاران رشته ووشو شهرستان بشاگرد، در حالی که با وانت در حال بازگشت از مسابقات استانی بودند، بر اثر واژگونی خودرو دچار مصدومیت شدند.

 ۱۲- یک شهروند سوختبر بنام ” سلمان آسکانی” در هنگام رسیدن به نقطه صفر مرزی در پیرکور توسط نیروهای سپاه مورد شکنجه با شوکر برقی قرار گرفته و هوشیاری خود را از دست داده است.

 ۱۳- بدنبال کاهش سوخت دوباره سهمیه بندی سوخت خودروها در بلوچستان و سیستان جمعی از فعالان اجتماعی بلوچستان طی نامه‌ای سرگشاده به ابراهیم رئیسی، رئیس دولت، خیابانی، استاندار بلوچستان و مصطفی محامی، نماینده علی خامنه‌ای در استان، خواستار پایان تبعیضات علیه شهروندان این بلوچ شدند.

دکمه بازگشت به بالا