اخبارسیاسی

آیت‌الله حائری ضمن انتقاد از مواضع صدر: از آیت‌الله خامنه‌ای اطاعت کنید!

به گزارش شبکه کلمه، با فشار و تشویق نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، آیت‌الله کاظم حسینی حائری از مراجع تقلید شیعیان عراق امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای خبر داد که از مرجعیت تقلید شیعیان انصراف می‌دهد.

وی دلیل این تصمیم را، ناتوانی جسمی و بیماری عنوان کرده است.

 او در بیانیه خود ضمن اعلام اینکه نمایندگان ایشان دیگر حق دریافت وجوع شرعی را ندارند، مقلدان خود و شیعیان را به تبعیت و اطاعت از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دعوت و ادعا کرده که وی شایسته‌ترین فرد برای رهبری امت اسلام است.

در بیانیه آیت‌الله حائری که نوعی حمایت علنی از سیاست های جمهوری اسلامی در عراق است، به صورت تلویحی از جریان سیاسی مقتدی صدر انتقاد شده و آمده: هر کسی بخواهد با بهره‌بردن از نام دو شهید صدر میان مردم عراق اختلاف بیندازد و در حالی که فاقد درجه اجتهاد و دیگر شرایط لازم است، بخواهد رهبری شرعی را بر عهده بگیرد، از صدری‌ها نیست.

گفتنی است که کاظم حسینی حائری (زاده ۱۳۱۷ش) از مراجع تقلید شیعه و از شاگردان محمدباقر صدر است. پیشتر گروهی از شیعیان عراق به خصوص حامیان خاندان صدر وی را به‌عنوان مرجع دینی و سیاسی خود برگزیده بودند.

در واکنش به این رویداد، #مقتدی_صدر، رهبر جریان صدر عراق امروز (دوشنبه) اعلام کرد که هیچ زمانی ادعای رهبری و مرجعیت نداشته و برای همیشه از فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری می‌کند

وی با اشاره به کناره‌گیری آیت‌الله سید کاظم حائری از مرجعیت، گفت: «با اینکه می‌دانم کناره‌گیری آیت الله حائری و صدور این بیانیه به اراده شخصی وی نبوده، اما من نیز اعلام می‌کنم که دیگر در امور سیاسی دخالت نخواهم کرد و از اکنون به طور کامل از عرصه کناره‌گیری می‌کنم و همه دفاتر وابسته به خود جز مرقد و موزه و مؤسسه میراث خاندان صدر را مسدود می‌کنم».

در بخشی دیگر از بیانیه آقای صدر آمده است: «بسیاری از جمله آقای حائری فکر می‌کنند که این رهبری به لطف یا دستور آنان به دست آمده است در حالی که این به لطف خداوند و فیض پدرمان بوده است».

دکمه بازگشت به بالا