اخبارسیاسی

موضع جدید مقتدی صدر: برای همیشه کنار می‌کشم؛ اگر فوت کردم یا کشته شدم برای من فاتحه بخوانید!

به گزارش شبکه کلمه، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق امروز (دوشنبه) اعلام کرد که هیچ زمانی ادعای رهبری و مرجعیت نداشته و برای همیشه از فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری می‌کند

وی با اشاره به کناره‌گیری آیت‌الله سید کاظم حائری از مرجعیت، گفت: «با اینکه می‌دانم کناره‌گیری آیت الله حائری و صدور این بیانیه به اراده شخصی وی نبوده، اما من نیز اعلام می‌کنم که دیگر در امور سیاسی دخالت نخواهم کرد و از اکنون به طور کامل از عرصه کناره‌گیری می‌کنم و همه دفاتر وابسته به خود جز مرقد و موزه و مؤسسه میراث خاندان صدر را مسدود می‌کنم».

در بخشی دیگر از بیانیه آقای صدر آمده است: «بسیاری از جمله آقای حائری فکر می‌کنند که این رهبری به لطف یا دستور آنان به دست آمده است در حالی که این به لطف خداوند و فیض پدرمان بوده است».

وی تأکید کرد که «نجف اشرف مقر اصلی مرجعیت دینی بوده و هست»

او افزود: هرگز ادعای عصمت یا اجتهاد یا حتی «رهبری» نکرده و صرفا خود را «امرکننده به معروف و نهی کننده از منکر» می‌داند و هدفی جز «اصلاح اعوجاجی که عامل اصلی آن نیروهای سیاسی شیعه بوده‌اند» ندارد و می‌خواسته آنان را «به ملتشان نزدیک کند».

وی می گوید: همگان را از تعهداتشان معاف کرده و «اگر فوت کردم یا کشته شدم برای من فاتحه بخوانید».

این موضع جدید صدر در حالیست که اخیرا خبرگزاری «رویترز» گزارش داد، مقتدی صدر رهبر جریان صدری‌ها در عراق در دیدار کوتاه اخیرش با اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران با قاطعیت از دخالت رژیم ایران در کشورش انتقاد کرده‌است.

در پیوند با این رویدادها، مقتدی صدر، رهبر جریان صدری، شنبه ۵ شهریور پیشنهاد داد که «همه احزاب» حاضر در صحنه سیاسی عراق ، از جمله حزب او، از مناصب دولتی کنار بروند تا شرایط لازم برای حل بحران سیاسی کشور ایجاد شود.

این پیشنهاد، پاسخ مثبت مخالفان سیاسی او به ویژه «هیئت هماهنگی» (شامل نوری المالکی و ائتلاف الفتح و جناح‌های نزدیک به ایران) را به دنبال نداشت.

در همین حال عائد الهلالی، از رهبران «هیئت هماهنگی» روز شنبه، اظهار کرد: «نمی‌توان تشکل‌ها و احزاب را از مرحله آینده دور ساخت و آنها را در انتخابات شرکت نداد.»

دکمه بازگشت به بالا