اخباراقتصادی

آیا خبر حضور ۲۰ هزار روحانی در بانک‌ها صحت دارد؟!

مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در رشته توئیتی توضیحاتی را درباره حضور ناظران شرعی در بانک ها ارائه داد و اعلام کرد: براساس مصوبه شورای فقهی بانک مرکزی در هر بانک یا موسسه اعتباری یک نفر به عنوان مسئول نظارت شرعی در کمیته تطبیق حضور خواهد داشت، تا به عنوان عضوی از اعضای کمیته مذکور، انطباق عملکرد آن بانک و موسسه اعتباری با ضوابط و مقررات شرعی را کنترل نماید. بنابراین برخی ادعاهای مطرح شده درباره حضور ناظران شرعی در همه شعب بانک‌ها به هیچ وجه صحت ندارد.

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی تصریح کرد: برخلاف ادعای مطرح شده، ناظران به هیچ وجه منحصر به روحانیون نمی باشد و همه متخصصان صاحب صلاحیت در حوزه بانکداری اسلامی(حوزوی و دانشگاهی) می توانند با انتخاب بانک یا موسسه اعتباری و تأیید شورای فقهی بانک مرکزی به عنوان ناظر شرعی در کمیته تطبیق حضور داشته باشند.

پیش ازین غلامرضا مصباحی مقدم رئیس شورای فقهی بانک مرکزی درباره ضرورت حضور ناظران شرعی در بانک‌ها گفته بود: با توجه به نبود دستگاه نظارتی بر بانک‌ها و شعب آنها، رویه‌ها و داد و ستد وجوه طی این سال‌ها بسیار نامناسب بوده. از این طریق، تطابق کار بانک‌ها و شعب با شرع مشخص می‌شود.

وی همچنین اضافه کرده بود که انجام این کار نیازمند مصوباتی است که بخشی از آنها در شورای فقهی بانک مرکزی حل و فصل شده و بخش دیگر در دستورکار قرار دارد.

به گزارش تجارت نیوز بررسی آخرین صورت‌های مالی بانک‌ها که در سامانه کدال منتشر شده است، نشان می‌دهد که ۲۸ بانک ایرانی مجموعا بیش از ۲۰ هزار و ۳۰۰ شعبه در سراسر کشور دارند. بنابراین در صورت تصویب طرح لزوم استقرار روحانیون در بانک‌ها، بیش از ۲۰ هزار روحانی در بانک‌های ایران مشغول به کار خواهند شد.

دکمه بازگشت به بالا