اخباراقتصادی

درآمد نجومی رسانه ملی؛ شما فوتبال نگاه کن صداوسیما پولش را پارو می‌کند!

شبکه کلمه/ در حالیکه مسئولان صداوسیما همواره از بودجه تخصیصی دولت ها به خود انتقاد داشتند و تلاش می کنند سهم بیشتری را نسبت به سایر سازمان ها به خود اختصاص دهند؛ اما انتشار تعرفه صداوسیما برای پوشش تبلیغات بازی های استقلال و پرسپولیس نشان داد، صداو سیما قادر است به تنهایی چندین برابر بودجه عمومی تخصیصی از مجلس شورای اسلامی را فقط از تبلیغات فوتبال درآمدزایی کند.

روزنامه فرهیختگان در همین ارتباط نوشت «طبق تعرفه رسمی صدا و سیما تنها برای پخش زنده ۶۰ بازی سرخابی ها در فصل جاری تلویزیون بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد دارد حالا فرض کنید تلویزیون برای جذب آگهی بیشترچوب حراج به آنتن خودش بزند، فرضا ۹۰ درصد یعنی تنها ۱۰ درصد از درآمد ممکن را کسب کند رقم ناقابل ۳ هزار میلیارد تومان!»

تخلفات بودجه ای صداوسیما

مجلس شورای اسلامی در گزارش تفریغ بودجه سال۱۴۰۰ نوشته صداوسیما موظف بوده ۵۰ میلیارد تومان از درآمد ناشی از تبلیغات پخش فوتبال را به حساب خزانه واریز کند. اما مبلغ این واریزی در سال ۹۹، صفر بودهو همان سال این سازمان ۱٫۹ هزار میلیارد تومان از دولت بودجه گرفت.

بودجه صدا و سیما با افزایشی قابل توجه در سال ۱۴۰۰ به ۲٫۶ هزار میلیارد تومان رسید. همان زمان هم افزایش عجیب بودجه این سازمان خبرساز شد. به خصوص که بودجه این سازمان سه برابر دانشگاه تهران بود و معادل بودجه چند استان کشور. اما کمی بعد مشخص شد این سازمان به همین بودجه بسنده نکرده و ۱۵۰ میلیون یورو هم از صندوق توسعه ملی به صدا و سیما اختصاص یافته است.

دلیل اصلی انتقادات این بود که صدا و سیما، یک سازمان درآمدمحور است و از محل تبلیغات درآمد نجومی دارد. درآمد این سازمان از محل تبلیغات مشخص نیست. اما برخی از رسانه‌ها می‌گویند زمان برگزاری مسابقات جام جهانی هر یک ثانیه تبلیغ در صدا و سیما، ۳۸ میلیون تومان است. برخی دیگر از رسانه‌ها هم از درآمد ثانیه‌ای ۲۵ میلیون تومان خبر داده بودند.

در پیوند با این گزارش، منتقدان می گویند صداوسیما قادر است بودجه خود را از محل تبلیغات رسانه ای تامین کند و اعطای بودجه از محل بیت المال رقم کوچکی است دربرابر کل درآمدهای صداسیما که غالب آن از تبلیغات تامین می شود. از سوی دیگر غالب نظارت دیوان محاسبات بر صداوسیما بر بودجه ای است که از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شده و درآمدهای نجومی این سازمان از محل تبلیغات در شعاع دورتری از نظارت های مجلس قرار دارد. چه آنکه صداوسیما سازمانی حاکمیتی محسوب شده و استفاده مجلس از ابزارهای نظارتی همچون تحقیق و تفحص تابع شرایط خاصی است که تاکنون صورت نگرفته است.

دکمه بازگشت به بالا